reprezentare logo Kosson

Evenimente

Tot ce poate fi mai nou ca și manifestări în cadrul breslei, fie în țară, Europa sau străinătate.

This year’s International Literacy Day, celebrated world-wide on 8 September, will focus on the link between literacy and peace. During a ceremony in New Delhi, India, UNESCO will award the international Confucius and King Sejong literacy prizes to projects in Burundi, Mexico, the Democratic Republic of Congo, and the United States of America. {sharethis}

Also in New Delhi, an international conference on Women’s Literacy for Inclusive and Sustainable Development is being organized by UNESCO’s E9 initiative, from 8 to 10 September.

On International Literacy Day each year, UNESCO reminds the international community of the status of literacy and adult learning globally.

Despite many and varied efforts, literacy remains an elusive target: some 793 million adults lack minimum literacy skills which means that about one in six adults is still not literate; 67.4 million children are out-of-school and many more attend irregularly or drop out.

Add a comment

In cadrul Conferintei BIBLIO 2011, am participat la Sectiunea Conservarea si valorificarea colectiilor. Istoria informatiei, ceea ce, potrivit insolitei clasificari a lui Nic, ma plaseaza in "nucleul gingas" al breslei :)). Sectiunea a reunit zece lucrari, din care, in bunul spirit romanesc, s-au prezentat doar opt! Dintre acestea, doua s-au incadrat in Conservarea si valorificarea colectiilor, iar restul la Istoria informatiei. Participantii au provenit din întregul spectru al celor care lucreaza atît cu cartea, cit şi cu informatia în orice forma: profesori, bibliotecari, muzeografi, informaticieni, doctoranzi. Intr-o masura insemnata, nivelul ştiintific a fost ridicat, iar temele abordate - diverse: istoria cartii, a şcolii, a bibliotecilor şi a lecturii, personalitati, dar şi biblioteci contemporane, informatie virtuala. {sharethis}

Profesorul Gheorghe Buluta, fara îndoiala unul dintre cei mai importanti cunoscatori ai bibliologiei romanesti, discipol si colaborator al marelui profesor Dan Simonescu, dupa ce a facut o frumoasa evocare a citorva inaintasi pe umerii carora stam noi astazi, a prezentat Dictionarul bibliologilor români, intocmit impreuna cu profesorul Victor Petrescu de la Tirgoviste si reputatul jurnalist Emil Vasilescu, multa vreme si pina nu demult - inima si spiritul revistei Biblioteca. A propos: de cind Emil Vasilescu nu mai e redactor, n-am mai vazut la evenimentele bibliotecarilor un jurnalist! un profesionist la fel de implicat sufleteste ca domnul Vasilescu, care ii cunostea si chiar era prieten de o viata cu multi dintre bibliotecarii din judete, nici nu pretindem sa apara peste noapte, dar inlocuitorii domniei sale ar fi trebuit sa fie la Brasov (ori la Sibiu, cu citeva saptamini in urma); nu e un repros la adresa organizatorilor ci, dimpotriva, a celor care si-au asumat sarcina de diriguitori ai publicatiilor noastre profesionale (noroc cu dragul de Nic care ne tine la curent cu ce se intimpla in lumea noastra – fapt pentru care ii sintem recunoscatori). Iar simpla preluare post factum a vreuneia dintre lucrarile prezentate la BIBLIO in proximul lor numar nu e suficienta si, cu atit mai putin, etica!; nici pentru responsabilul numarului respectiv, care prefera minima rezistenta profesionala, facind, fireste, un serviciu amical, si nici pentru autorul care isi replica “opera” in n-locuri, cuantificate in tot atitea pozitii in CV.

Add a comment

Pe 19 mai 2011, hotelul Hefaistos din Sovata a gazduit cea de-a X-a editie a Sesiunii Stiintifice "Arhivele si cercetarea istorica", organizata de Directia Judeteana a Arhivelor Nationale Mures, Universitatea "Petru Maior", Institutul de cercetari Socio-Umane "Gheorghe Sincai" si Asociatia Arhivistilor "David Prodan" - filiala din Tirgu Mures. Evenimentul a marcat o dubla sarbatoare: pe de o parte, sesiunea a ajuns la nr. X, iar gazda, dr. Liviu Boar directorul Arhivelor Judetene Mures, a implinit 60 de ani. Domnia sa este, de facto, cel mai experimentat conducator de arhive din Romania, avind 31 de ani de munca in aceasta pozitie. Cu acest prilej, i-a fost dedicat un volum omagial din seria "Profesionistii nostri", nr. 2 (primul nr. ii fusese dedicat cu putina vreme in urma distinsei arhiviste Ana Grama din Sibiu). Un volum elegant si consistent, in care, alaturi de mesajele prietenilor si colaboratorilor domniei sale si de elementele biografice, au fost incluse o serie de studii arhivistice valoroase.

Au fost peste 50 invitati din tara, din Ungaria (de la Institutul de Cercetari al Romanilor din Ungaria si Muzeul Durer din Gyula) si din Italia, reprezentind tot spectrul celor care lucreaza cu documentul istoric: arhivisti de toate virstele (din Mures, Cluj, Covasna, Mehedinti, Bacau, Bucuresti, Iasi, Vilcea, Bistrita Nasaud, Ialomita, Arges, Olt), dar si profesori de la Facultatea de Arhivistica din Bucuresti (decanul, d-na conf. Meletina Bazgan, eminentul paleograf de slavona si chirilica Paul Mircea Florea, impreuna cu citiva colegi), profesori de la Univ. "Petru Maior", "Babes-Bolyai", Bucuresti, dar si din invatamintul preuniversitar, cercetatori de la Institutul "Gheorghe Sincai" din Tirgu Mures, bibliotecari (din Mures si de la Univ. "Al. I. Cuza" Iasi), muzeografi, studenti si doctoranzi.

Intilnirea a inceput intr-un mod mai rar uzitat, din pacate, in aceste vremuri de criza si de preferare a minimei rezistente profesionale, si anume cu prezentarea productiei stiintifice a practicienilor din zona, in intervalul scurs de la precedenta editie: nu mai putin de sapte carti ! {sharethis}

Add a comment

Biblioteca Pedagogică Naţională - Imagine: http://altmarius.ning.com/forum/topics/afacerile-conteaza-nu-culturaVineri, 1 iulie 2011 s-a constituit Filiala București a ANBPR. Gazda a fost Biblioteca Pedagogică Națională prin bunăvoința colegilor care ne-au fost alături nouă celor care am dorit să ne racordăm la realitățile ANBPR-ului.
Am spus să ne racordăm pentru că am remarcat prezența a mai mulți membri ai ABR, prezență care nu dovedește nimic mai mult decât necesitatea de a punti peste istorie și de a realiza cât mai multe conexiuni necesare tuturor.

Dintre cei prezenți: Liviu Dediu, Hermina Anghelescu, Carmen Pesantez, Luminița Gruia, Tabita Chiriță, Dan Matei și mulți alții care or să mă ierte că i-am omis.
A fost o ședință unde s-au văzut prieteni și cred că dincolo de istoriile care marchează comunicarea mai ales când vrei să pornești de la cap ceva, ne căutăm unii pe alții pentru a ne cerceta gândurile cu privire la viitor.

M-am bucurat să văd bibliotecari de la Berceni, Ciolpani și Otopeni.

Ei, abia aici pare-se că apar ceva semne de normalitate atunci când cei mai doriți bibliotecari vin sprea a cunoaște colegii și sper eu pentru a contribui?!
Ceea ce am aflat de la Liviu Dediu, reprezentant al inelului de conducere al ANBPR este că în afară de trei județe asociația are acoperire la nivel național.

S-a mai pus și problema realizării unei structuri federative care să reunească toate asociațiile profesionale sub aceeași umbrelă pentru a avea o polarizare. Din discuții am tras concluzia că acest lucru nu este imposibil de realizat și nici foarte departe ca fapt.
Am pus accentul pe faptul că de s-ar realiza un nucleu ANBPR-ABR cât mai rapid, care să funcționeze coerent și cu beneficii pentru categoriile de specialiști reprezentați, s-ar putea mai ușor realiza o unitate care să răspundă cu o singură voce diferitelor situații care apar.
S-a menționat faptul că a mai existat o perioadă în care o astfel de Federație a existat între 1999 și 2004 dar care nu a rezistat.
Sunt de acord cu spusele lui Liviu Dediu că se va ajunge la o singură entitate ca dovadă a maturizării de grup.
Add a comment

Cu fiecare întâlnire profesională la care particip încep să înțeleg din ce în ce mai mult faptul că există o evoluție și un sens pe care breasla îl urmează chiar dacă poate nu în mod conștient sau cel puțin unitar.

Sensul este cel al unei schimbări pe care tehnologia, tehnicile și lipsurile – mai ales lipsurile – o forțează printr-o atitudine de neliniște, o neliniște bună a cărei manifestare îmi dă o încredere și mai mare că mai are un rost, că încă nu e timpul să faci valizele. {sharethis}

Acum două zile în urmă s-a încheiat BIBLIO 2011, Conferința Internațională de Biblioteconomie și Știința Informării: Inovare în Biblioteci, o conferință cu un debut și un istoric deosebit, pentru care o mulțime de oameni au trudit la Brașov. Doresc să felicit Comitetul de Organizare pentru reușită.

Nu cred că mai este posibil în acest moment să  privim separat resursele digitale după proveniență, fie aceasta zona academică și de cercetare, fie din colecțiile digitale constituite ca efect al digitizării în cadrul BAM-urilor (biblioteci, arhive, muzee). Lucrarea domnului Neubauer Wolfram privind prezervarea pe termen lung a datelor de cercetare a readus în atenție sau mai bine spus a subliniat apăsat necesitatea găsirii căilor celor mai eficiente pentru a fi și în viitor beneficiarii resurselor electronice pe care le creăm azi. Ceva mai târziu, domnișoara Meda Diana Hotea a avut o intervenție interesantă privind „colecțiile speciale” și statutul lor de „elefanți albi” în contextul celorlalte componente. Am reținut un mesh-up interesant cu repere geospațiale referențiate pe o hartă virtuală a Elveției. Abia aștept să fac un tur.

Add a comment

Cum ar fi ca furnizorul tău de servicii Internet să decidă ce servicii online poţi accesa în funcţie de valorea abonamentului pe care îl plăteşti? Spre exemplu, să poţi accesa avocatnet.ro, dar să fii nevoit să plăteşti un abonament mai mare pentru a putea accesa şi Wikipedia.

Sau cum ar fi dacă furnizorul tău de servicii ar prioritiza traficul către YahooMail, care s-ar încărca mult mai repede decât Gmail, în condiţiile în care tu ai cont Gmail?

Astfel de lucruri se întâmplă de fapt astăzi. În România, spre exemplu, unele servicii de Internet mobil (cum ar fi unele furnizate de către Orange) permit “acces nelimitat” doar către anumite site-uri, în funcţie de tipul abonamentului: cu cât valoarea abonamentului este mai mare, cu atât creşte numărul de site-uri care pot fi accesate “nelimitat”. În alteţări, operatori care oferă servicii de Internet mobil, blochează aplicaţii VoIP (Voice over IP, ex. Skype), pentru că astfel de aplicaţii ar reprezenta un competitor pentru serviciile lor de telefonie.

Practici de acest gen ar putea deveni o regulă dacă nu există o dispoziţie legală care să prevadă expres ca Internetul să rămână aşa cum este acum: o reţea liberă şi nelimitată în mod artificial de furnizorii de servicii Internet.

Mai mult, la sursă: 

[sursa: http://initiativa-legislativa.avocatnet.ro/proiect/proiecte%7Cdetaliu/projectID_43/Neutralitatea-Internetului.html]

[site mamă: http://www.apti.ro/neutralitatea-internetului-amendament-lege]

Add a comment
Biblioteca Pedagogică Națională va găzdui vineri, 1 iulie a.c., începând cu ora 12:00, şedința de constituire a Filialei ANBPR București.  Evenimentul este deschis tuturor celor interesați de rolul și dezvoltarea bibliotecilor, precum și de problematica și imperativele acestui domeniu de activitate. Filiala ANBPR București va reuni atât bibliotecari din sistemul public de biblioteci  și colegi din alte structuri ale Sistemului Naţional de Biblioteci cât și profesioniști din domenii de activitate conexe, interesați de promovarea accesului la informații și de dezvoltarea profesională continuă.  {sharethis}

De asemenea, nu sunt excluși nici membrii instituționali, care doresc să se afilieze Asociației. Inițiativă a conducerii ANBPR, evenimentul de constituire a Filialei ANBPR București se înscrie în acțiunile strategice ale Asociației pe termen mediu și lung. În plus, consolidarea structurii organizaționale a ANBPR la nivel de București reprezintă unul din obiectivele asumate de organizație în momentul în care numărul membrilor înscrişi a crescut.

Ca demers profesional de primă importanță pentru ANBPR, devenirea funcțională a Filialei București va oferi Asociației o mai bună reprezentare teritorială la nivel național, precum și o viziune organizatorică superioară.Cei interesați de afilierea la structurile ANBPR la nivel de București și județul Ilfov, sunt rugați să-și exprime dorința de participare la evenimentul anunțat, printr-un email cu subiectul Constituire Filiala ANBPR București la adresa:anbpr_ro@yahoo.com, în atenția drei Andreea Manoli, până cel târziu miercuri, 29.06.2011, ora 14.00.

Cu stimă,

Doina Popa
Preşedinte ANBPR 
Add a comment

Pe 21 Mai s-a desfășurat un atelier de lucru care a avut scopul de a explora posibilitățile de liberalizare a accesului la arhive. Organizatorii au fost Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, Arhivele României și Fundația Konrad Adenauer. Moderatorul acestui atelier a fost Adrian Cioflâncă, Director de departament în cadrul IICCMER.

Două perspective au vizat această întâlnire: perspectiva responsabililor și perspectiva cercetătorului. {sharethis}

Dorin Dobrincu, Directorul Arhivelor Naționale ale României, a punctat cadrul legislativ prin care fondurile arhivistice sunt gestionate de responsabili. Arhivele Naționale au fost în vizorul cercetării mai mult după anii 2000.

Arhivele în anii 50 au evoluat după un model de import sovietic. În anii 60 a apărut o lege a secretului de stat. În 1974, s-a creat un așa-zis fond de arhive speciale. În 1981 au fost incluse și alte fonduri în Arhivele Naționale.

Arhivele erau conduse de generali din Ministerul de Interne. Renunțarea la Arhivele Speciale s-a produs în timp. În anul 1996 s-a dat Legea Arhivelor Naționale și nu a arhivelor în general.

În ceea ce privește cercetarea până la limita anilor 2000, doar cercetătorii străini cu foarte mare greutate aveau acces. Pe alocuri au fost proteste publice ale cercetătorilor străini (vezi cazul semnalat în presă în anul 2005).

Add a comment

Dragi colegi,

Un tricou Kosson va contrazice realitățile șoarecilor de bibliotecă și va fi văzut alergând în prima evadare. Știu că ar fi și din rândul vostru câțiva amatori și vă invit să ne dezmorțim și să vorbim și să ne cunoaștem mai bine.
Mai sunt alți membri ai comunității care participă? Dacă nu, vă invit să ne dezmorțim împreună pe 8 Mai.



 

Add a comment

Va multumim pentru invitatia de a posta in cadrul platformei virtuale Kosson.

Scanner automat de carte QidenusPrezentarea evenimentului Biblio 2011 credem ca a fost conturata foarte bine inaintea noastra de catre Dl. Arh. Inf. Constantinescu Nicolaie si Dn. Dr. Elena Chiaburu, astfel ne ramane doar sa multumim celor care ne-au oferit posibilitatea de a participa la aceasta conferinta unde am avut am prezentat cele mai noi tehnologii in domeniul digitizarii. Incepem prin a multumii D-nei Dr. Elena HELEREA, D-lui Dr. Daniel NAZARE, D-nei Dr. Angela REPANOVICI, D-lui Dr. Ion VISA si nu in ultimul rand tot personalului Bibliotecii Transilvania Brasov pentru modul  prietenos in care ne-au primit si ne-au raspuns la orice cerinta de organizare si logistica.

Suntem multumiti ca am participat la conferinta Biblio2011, unde am avut ocazia sa reintalnim vechi cunostinte si pasionati din domeniul digitizarii si arhivarii documentelor vechi de patrimoniu. Vom prezenta foarte pe scurt echipamentele cu care am fost prezenti anul acesta la Conferinta Internationala BIBLIO2011:

Primul echipament expus a fost un scanner de carte automat. S-a vorbit mult in ultimii 2 ani despre scannere automate de carte, existand, cel putin la nivel declarativ, un interes extrem de ridicat pentru aceste echipamente. Intoarcerea automata a paginilor si atingerea unor viteze de scanare de 1500-2500 pagini pe ora sunt avantaje extrem de atragatoare pentru orice specialist in digitizare si arhivare electronica.

Scanner-ul de carte automat prezentat a fost un Qidenus RBS PRO A3+. Oferta noastra include 5 modele de scannere de carte automate insa motivul pentru care am ales scanner-ul Qidenus il reprezinta posibilitatea acestuia de a scana cartile atat in modul automat cat si in modul semi-automat, (modul necesar pentru scanarea cartilor cu pagini rupte sau foarte deteriorate).

Modul semi-automat de scanare presupune intoarcerea paginilor manual, de catre operator, iar scanner-ul capteaza automat imaginile. Consideram ca este foarte important pentru un astfel de echipament sa aibe un mod semi-automat de scanare, ast fel incat sa se poata scana orice tip de carte. Nu ne dorim sa oferim clientilor nostri un echipament scump cu care pot scana doar cartile in stare buna iar pentru cartile foarte deteriorate sa le cerem sa achizitioneze un alt scanner. Oricat ar fi de profitabil pentru noi ca furnizori de echipamente, acest lucru nu este nici etic, nici eficient si nici posibil, avand in vedere bugetele extrem de limitate ale institutiilor de cultura din Romania. Ne-am castigat aprecierea clientilor fiindu-le alaturi in proiectele de digitizare realizate si ne mandrim ca echipamentele  noastre au fost folosite le realizarea Bibliotecii Digitale DacoRomanica.ro
Add a comment

Subcategorii

Participarea la evenimente care au o coagulare în mediul virtual cu sau fără corespondent fizic.
Evenimente desfăşurate în afara ţării la care membrii comunităţii au participat şi doresc să împăşească impresiile şi concluziile.
Evenimete la nivel naţional la care membri ai comunităţii au participat şi doresc să relateze concluziile şi impresiile.
Aceste evenimete sunt cele la care membrii comunităţii nu au participa, dar care prin importanţa lor trebuie menţionate şi luate în evidenţă pentru efectele care le produc. Aceste evenimente nu sunt diferenţiate intern şi extern precum cele la care membrii comunităţii au participat direct.
Din momentele vieții fac parte și despărțirile. Suntem convinși că aici veți afla că cei dragi nouă și-au luat rămas bun doar pentru o vreme.