reprezentare logo Kosson

Evenimente

Tot ce poate fi mai nou ca și manifestări în cadrul breslei, fie în țară, Europa sau străinătate.

Stimaţi colegi,

Încă mai e timp pentru a-i scrie lui Moş Crăciun despre cât de cuminţi şi silitori aţi fost. Jucăriile pentru toate vârstele vă aşteaptă.

Dacă doriţi să împărtăşiţi dorinţele sau ce jucării vă doriţi, vă rog să menţionaţi mai jos.

Poate că cel mai frumos dar care ni-l putem face este un pas în pregătirea pentru viitorul breslei. Ar putea ar fi constituirea cadrului formal pentru unificarea asociaţiilor profesionale. Ar fi de dorit o singura entitate, dar cum la noi nu este posibil, macar o federaţie care să fie o voce puternică.

Eu, am fost cuminte şi am mâncat tot. Mi-am făcut lecţiile şi am ascultat de... toţi cei care se gândesc spre viitor.

Aştept darul!

Dorinţele celor care vor scrie la comentarii le voi duce personal la Poşta lui Moş Crăciun din insulele Cayman.

Ho, ho, ho!

Cu drag, mosul.bibliotecar@gmail.com :D

{sharethis}{jcomments on}

Add a comment

O toamnă plină de evenimente a inclus și Conferința Națională a Asociației Naționale a Bibliotecilor Publice din România. Tematica în care s-a încadrat conferința a fost „Bibliotecile publice și dezvoltarea comunitară”.

Biblioteca Județeană „George Barițiu” din Brașov a fost gazda evenimentului prin amabilitatea și disponibilitatea domnului director Daniel Nazare cu ajutorul unui colectiv extraordinar. Ca o mică paranteză, am realizat că există oameni extraordinari în bibliotecile românești, care merită să evolueze mai repede și mai bine, împlinindu-se condiția ca aceștia să realizeze potențialul pe care-l au. Parcă prea suntem rușinoși; aici mă refer la cei care fac munca propriu-zisă căci nivelul managerial este forțat de împrejurări să nu mai aibe rezerve în a arăta capacitate și hotărâre.

Seria prezentărilor a fost deschisă de Președintele Doina Popa cu un raport asupra activităților și direcțiile de acțiune ale asociației. Accentul a căzut pe parteneriatele stabilite cu diferite instituții private sau organisme guvernamentale. O altă componentă a activităților asociației este colaborarea cu IREX pentru implementarea programului Biblionet. Dincolo de realizările programului, care sunt incontestabile ca și aport la dezvoltarea sectorui bibliotecilor publice, au fost expuse și probleme ce țin de modul în care proiectul se reflectă la nivel de interes pentru profesioniști.

Am reținut eforturile asociației pentru dezvoltarea unor servicii (cursuri) pentru calificare și formare continuă.
Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet și reprezentant al Fundației IREX România a felicitat delegațiile prezente și participanții la proiect pentru schimbările în abordare și mentalitate, dar cu toată delicatețea a expus și câteva neajunsuri de natură „românească” în ceea ce privește desfășurarea activităților Biblionet. Trebuie menționat faptul că a fost prezentă și doamna Meaghan O'Connor, coordonator de program al Fundației IREX de la Washington, care a adus experiența Asociației Bibliotecilor Americane (ALA) privind implicarea tinerilor profesioniști

Michel Gorin, profesor la Haute École de gestion de Genève și vice-președinte al SAB/CLP - Communauté de travail des bibliothèques suisses de lecture publique - a prezentat actualitatea și posibilitățile de dezvoltare în viitor a bibliotecilor publice de lectură din Eleveția.

Add a comment

Stimați colegi,

De curând s-au încheiat lucrările Simpozionului Internațional Cartea. România. Europa organizat de Biblioteca Metropolitană Bucureşti și Primăria Municipiului Bucureşti împreună cu Academia Română şi Universitatea Bucureşti, marcând 300 de ani de la începutul domniei lui Dimitrie Cantemir. Am aflat foarte târziu despre eveniment, dar am avut șansa de a participa la una dintre secțiuni: francofonie și modernitate în biblioteci în era web 2.0.

Impresionat modul în care o comunitate restrânsă din Franța a știut să transfere într-o manieră modernă și colaborativă serviciile bibliotecilor în spațiul web. Este vorba de Médiathèques du Pays de Romans care a reușit să se constituie într-un exemplu care merită urmărit iar acolo unde este posibil, urmat. La prima căutare veți da peste acest site, care nu spune mai nimic: http://www.mediatheques.pays-romans.org
Mergând pe firul resurselor după o căutare mai atentă, descoperi resursele pe care Pays du Romans, mai exact specialiștii din bibliotecile acestei regiuni le pun în comun. Astfel, http://everitoutheque.viabloga.com/ arată precum un blog. Chiar este un blog dar unul care funcționează după toate regulile unei reviste. Prezentatorul, domnul Lionel Dujol a arătat modul în care informația este validată mai întâi pe un blog oglindă intern iar dacă materiale sunt conforme „planului editorial”, atunci acestea sunt oglindite și pe blogul public. Foarte interesant sistemul și incitant prin invitația pe care o face autorilor de a contribui cu materiale de valoare. Interesant este și blogul în care biblioteca 2.0 este dezbătută cum altfel decât virtual?! {sharethis}

Add a comment

OpenAIRE deschide accesul la rezultatele științifice finanțate de UE {sharethis}

Cercetătorii, întreprinderile și cetățenii pot accesa gratuit și deschis articolele științifice rezultate în urma cercetărilor finanțate de Uniunea Europeană grație OpenAIRE (Open Access Infrastructure for Research in Europe – Infrastructura cu acces deschis la cercetarea europeană), pe care Comisia Europeană a lansat-o astăzi la Universitatea din Gent, în Belgia. OpenAIRE va pune la dispoziție o rețea de depozite deschise care vor oferi acces online gratuit la cunoștințele rezultate din activitatea cercetătorilor care beneficiază de granturi din bugetele celui de-al șaptelea Program-cadru (PC7) și al Consiliului European de Cercetare (ERC), în special în domeniile: sănătate, energie, mediu, părți ale tehnologiei informației și comunicațiilor și din infrastructurile de cercetare, științe sociale și umaniste, precum și „știința în societate”. Acesta reprezintă un pas important către accesul deplin și deschis la lucrările științifice, fapt care poate, de exemplu, da posibilitatea pacienților care suferă de maladii rare să consulte cele mai recente cercetări medicale sau poate pune la dispoziția oamenilor de știință informații actualizate în timp real cu privire la evoluțiile din domeniul lor. Dezvoltarea infrastructurilor de cercetare și a e-infrastructurilor, inclusiv a acelora dedicate rezultatelor cercetării științifice, în scopul stimulării competitivității Europei reprezintă o prioritate atât pentru Agenda digitală pentru Europa (a se vedea  IP/10/581, MEMO/10/199 și MEMO/10/200), cât și pentru inițiativa „Uniunea inovării” (a se vedea IP/10/1288 și MEMO/10/473).

Neelie Kroes, vicepreședinta Comisiei Europene responsabilă cu Agenda digitală, a declarat: „Lansarea OpenAIRE marchează un pas foarte concret în direcția diseminării rezultatelor cercetării finanțate de UE în beneficiul tuturor. Informația științifică are puterea de a ne schimba viețile în bine și este prea prețioasă pentru a fi ținută sub cheie. În plus, toți cetățenii europeni au dreptul să aibă acces și să beneficieze de cunoștințele obținute cu finanțare din fonduri publice.”

Comisarul pentru cercetare, inovare și știință, Máire Geoghegan-Quinn, a declarat: „Este necesar ca oamenii de știință să aibă acces la rezultatele cercetării pentru a maximiza potențialul cercetărilor viitoare în domeniile respective. Industria, și nu în ultimul rând IMM-urile, trebuie să știe unde pot găsi rezultatele cercetărilor pentru a le putea continua în scopul creării de locuri de muncă și îmbunătățirii calității vieții. OpenAIRE va reprezenta o contribuție importantă la îmbunătățirea circulației cunoștințelor științifice în Europa și de a dezvolta astfel o autentică Uniune a inovării.”

 

Add a comment

Stimați colegi,

{xtypo_dropcap}F{/xtypo_dropcap}ederația Arhiviștilor din România a organizat anul acesta conferința intitulată Arhivele Electronice și Administrația Publică în colaborare cu Guvernul României prin PODCA - Inovație în Administrație și Fondul Social European.
Ceea ce am remarcat este faptul că necesitățile arhivelor în ceea ce privește comunicarea colecțiilor, mai ales în mediul virtual nu sunt diferite de restul ramurilor științelor informării. La baza comunicării sunt standarde, iar unele dintre aceste sunt comune tuturor: modelul OAIS, OAI-PMH, sau Dublin Core. Există un nivel unde toți ne întâlnim cu dorința de a atrage atenția asupra importanței serviciilor pe care le oferim societății. Pare că, în momentele dificile pe care toți le traversăm, responsabilitatea de a ne face cunoscuți și de a promova serviciile și funcțiile instituțiilor pentru binele social, sunt ades uitate.
Înainte de a porni să aștern câteva gânduri pe marginea prezentărilor doresc să fac câteva precizări terminologice utile tuturor:
{xtypo_info}electronic document: document electronic;
electronic record: act electronic (o diferență față de înregistrări electronice așa cum biblioteconomia în mediul catalogului electronic percepe);
registration: înregistrare;
EDMS (Electronic Document Management System): Sistem de Administrare a Documentelor Electronice (SMDE)
ERMS (Electronic Record Management System): Sistem de Administrare a Actelor Electronice (SMAE)
MoReq (Model Requirements for the Management of Electronic Records): Cerințe Model pentru Managementul Actelor Electronice{/xtypo_info}

Add a comment

BCUIIISăptămâna trecută s-au desfășurat lucrările celei de-a XXI-a Conferinţă Naţională Bibliotecile în cultura informaţiei şi comunicării.

În ciuda restricțiilor de natură economică m-am bucurat să văd foarte mulți colegi din țară participând. E semn totuși că dincolo de multe dintre dificultățile pe care specialiștii le întâmpină în instituțiile lor, există dorința de a fi laolaltă măcar o dată pe an împărtășind realizările și mai ales și vocal necazurile. Membrii asociației au emis o scrisoare de protest adresată Primului Ministru, Ministrului Educației și Ministrului Culturii și Patrimoniului Național cu privire la reducerile de personal care afectează grav activitatea bibliotecilor. Este dat exemplul Bibliotecii Județene „I. N. Roman” din Constanța unde reducerile de personal a înjumătățit personalul instituției.

Ca partener important în oferirea sprijinului logistic necesar desfășurării lucrărilor a fost Biblioteca Centrală a Academiei de Studii Economice din București. Un spațiu somptuos și care se potrivea perfect cu momentul. Mi-a rămas îndemnul domnului director Liviu Bogdan Vlad la strângerea rândurilor în interiorul breslei și m-a surpins plăcut deschiderea acestuia către a impulsiona parteneriate pentru atragere de finanțări europene. Trag marea speranță ca acestea nu au fost doar cuvintele domniei sale, ci și intenția tuturor participanților români sau invitați din străinătate. La invitația asociației au participat și Mauro Guerrini, președintele respectabilei Associazione Italiana Biblioteche, Ane Landoy, Universitatea din Bergen, Norvegia, Dirk Aerts, Universitatea din Leuven, Belgia. Președintele Mauro Guerrini a împărtășit din experiența bibliotecilor italiene și din strădaniile de a crește gradul de atenție asupra deschiderii accesului la informație. Ane Landoy a deschis o fereastră către experiența dobândită de-a lungul a multor colaborări și proiecte internaționale pe care Universitatea din Bergen le susține. Domnul Dirk Aerts a împărtășit experiența privind implicarea bibliotecilor universitare în programele dedicate culturii informației.{sharethis}

Add a comment

Acest moment a fost deschis de cuvintele Directorului Biblotecii Naționale, Elena Tîrziman, care a evidențiat rolul BCU în contextul dezvoltării breslei. Mircea Regneală, directorul BCU a completat contextul anterior evidențiind apăsat faptul că bibliotecarul, ca specialist s-a schimbat, evoluând spre latura tehnologizării. Cât privește partea de formare a unui specialist, Mircea Regneală a mai adăugat faptul că experiența arată că un bun specialist se formează într-un interval de 7-8 ani.
Invitații din Bulgaria, Anna Aguelova, Director al Universității Kliment Ohridski (cea mai mare bibliotecă științifică) din Sofia și Prof. Univ. Dimitar Vasselinov au contibuit cu informații interesante privind sistemul biblioteconomic și aspectele de valorificare a cercetării din țara vecină. Am reținut faptul că de curând s-a creat un catalog unificat între Biblioteca Universității Kliment Ohridski și Biblioteca Academiei de Științe din Sofia.
O prezență de un șarm deosebit a captivat audiența cu o experiență îmbibată de „românism” în ceea ce privește recunoașterea și aprecierea valorilor: Alex. Ștefănescu. Vă invit să descoperiți dincolo de renumele său, omul, care este cuceritor prin modul în care împărtășește fapta de viață. Un sfat totuși: feriți-vă de el când îl întâlniți în librării... Tot dânsul apreciază „jucăria” care este combinatorica cuvintelor, dar care cuvinte „merită glorificate”.
De remarcat faptul că „toți oamenii care trăiesc în preajma cărților sunt frumoși” - ne recomandă să renunțăm la cosmetice.
O prezență cuceritoare prin bogăția de informații și nivel de reprezentativitate a fost și Directorul Romfilateliei, Cristina Popescu. Un Cap de Bour moldovenesc nu are strălucirea unui Black Penny, dar are o rezonanță extraordinară din punct de vedere istoric prin ceea ce a însemnat la momentul emiterii: năzuința către independență.

Profesorul Dimitar Vesselinov a prezentat o lucrare a cercetătorului italian Luigi Ferdinando Marsigli (http://en.wikipedia.org/wiki/Luigi_Ferdinando_Marsigli), care descrie Dunărea într-o cuprindere enciclopedică cu totul și cu totul deosebită. Împreună cu prezentarea domnului Doctor Tudor Berza, care aduce la lumină „Voiajul pe Dunăre” a lui Adolph Kunike (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Kunike-Zemun.jpg) s-au pus premizele unei posibile colaborări ulterioare cu miza apropierii celor două țări.

Un moment marcat de nostalgie și tristețe a fost decernarea premiilor pentru cel mai bun bibliotecar. Acesta a fost Mircea Regneală pentru activitatea sa în cadrul instituției și Asociației Bibliotecarilor din România: „M-am dăruit și am crezut în meseria asta!

Mulțumim și noi, cei care i-am fost studenți pentru activitatea de la BCU și așteptăm în continuare energia cu care suntem obișnuiți în proiectele ABR-ului.

Add a comment

Ajuns în Bacău, am remarcat o clădire nouă: Biblioteca Centrală Universitară.


Am fost foarte încântat de această „descoperire” mai ales că locația înainte fusese o discotecă. Mă bucură faptul că Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a văzut potențialul în inițierea și organizarea acestei structuri.
Fiind invitat să fac un tur am fost plăcut surprins să găsesc un spațiu larg, bine organizat cu toată colecția în regim de acces la raft, segmente interne care comunicau între ele și chiar o sală de conferințe. Colecția este organizată pe formate, are aproape 250.000 de unități bibliografice iar ca software de gestiune a catalogului și OPAC-ului, Liberty3. Am aflat cu această ocazie și de eforturile micului colectiv de a muta biblioteca și de a face cât mai primitor acest spațiu nou. Pot spune că toți studenții vor avea o surpriză plăcută la debutul noului an universitar: o bibliotecă nouă.
Atașat bibliotecii mai este Centrul de Documentare Europeană și Centrul de Informare Europe Bacău.

Urez profesorilor și colegilor de breaslă care îngrijesc această componentă vitală a unei universități la mulți ani!
Succes!

Add a comment

Colegii din Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România desfășoară în perioada 23-27 august 2010, la Centrul de Pregătire a Personalului din Industrie (CPPI) din  Bușteni, un curs-pilot bazat pe Manualul pentru Dezvoltarea Serviciilor de Bibliotecă. Acest instrument de lucru a fost elaborat în sprijinul specialiștilor din biblioteci de Dr. Hermina Anghelescu, Membru de Onoare al Asociaţiei şi Dr. Liviu-Iulian Dediu, Vicepreşedinte al Asociaţiei.

Răsfoind blogul care s-a născut ca instrument suport pentru activitățile de instruire ale ANBPR remarc cu plăcere împumutul tehnicilor de programare neurolingvistică (NLP), cu aplicație pentru „Six thinking hats” - de Bono.

Am speranța că acest debut va iniția și alte linii de instruire utile specialiștilor din domeniul informației de la noi din țară.{sharethis}

Add a comment

Distincția pentru cea mai bună lucrare de cercetare a IFLA De Gruyter Saur 2011 vă așteaptă!

Sunteți invitați să trimiteți o lucrare care se încadrează în tematica „Utilizarea și utilizatorii bibliotecilor digitale”.
Acesta este un concurs anual pentru cele mai bune lucrări de cercetare pe o tematică importantă pentru publicarea și accesul la informație.
Topicele:

  • accesul la informația digitală
  • comportamentul utilizatorului în bibliotecile digitale
  • îmbunătățirea interacțiunii în bibliotecile digitale folosindu-se tehnologiile web 2.0
  • acces la o comunitate mai largă prin intermediul bibliotecilor digitale

Distincția are ca scop încurajarea cercetării și a publicării pentru cei care sunt relativ noi în breaslă. Sunt eligibili cei care nu au o experiență mai mare de opt ani în serviciile de informare și de bibliotecă.
Cuantumul premiului este de 1.000 de euro.

Succes!

Add a comment

Subcategorii

Participarea la evenimente care au o coagulare în mediul virtual cu sau fără corespondent fizic.
Evenimente desfăşurate în afara ţării la care membrii comunităţii au participat şi doresc să împăşească impresiile şi concluziile.
Evenimete la nivel naţional la care membri ai comunităţii au participat şi doresc să relateze concluziile şi impresiile.
Aceste evenimete sunt cele la care membrii comunităţii nu au participa, dar care prin importanţa lor trebuie menţionate şi luate în evidenţă pentru efectele care le produc. Aceste evenimente nu sunt diferenţiate intern şi extern precum cele la care membrii comunităţii au participat direct.
Din momentele vieții fac parte și despărțirile. Suntem convinși că aici veți afla că cei dragi nouă și-au luat rămas bun doar pentru o vreme.