reprezentare logo Kosson

Prodigitizare

Tot ce ține de activitățile menite a trece în mediu digital operele care constituie patromoniul cultural peren.
In 2011, ca urmare a celui mai ambitios proiect de digitizare la nivel national, Biblioteca Metropolitana Bucuresti a lansat DacoRomanica.ro, cea mai importanta biblioteca digitala romaneasca accesibila gratuit pe internet, oferind utilizatorilor trei milioane de pagini de carte scanate.

Biblioteca digitala a RomanieiIn urma cu cativa ani, Biblioteca Metropolitana Bucuresti a demarat, sub conducerea Dlui Dr. Florin Rotaru, activ promotor al modernizarii bibliotecilor romanesti, un proiect ambitios de digitizare a patrimoniului cultural romanesc de carte veche si de creare a unei biblioteci virtuale deschise, accesibila tuturor utilizatorilor. Prin eforturi sustinute si o munca deosebita din partea cadrelor specializate ale bibliotecii, Biblioteca Metropolitana a lansat in acest an biblioteca digitala romaneasca Dacoromanica.ro, nume rezonant si reprezentativ pentru dimensiunea istorica a identitatii culturale romanesti. Realizarea proiectului a fost finantata integral de catre Primaria Municipiului Bucuresti prin Directiile de Cultura si de Informatizare. {sharethis}

Dl. Dr Florin Rotaru, directorul Bibliotecii a declarat intr-un interviu „Pasiunea cu care am militat in favoarea acestui proiect rezida, in primul rand, in constiinta  profesionala, in datoria pe care o ai fata de contemporanii sai, fata de tara ta. Alaturi de biblioteca traditionala, este obligatoriu sa dezvoltam biblioteca virtuala. In caz contrar, natiunea noastra nu poate rezista nici unei concurente. Nasterea ciberspatiului este cel putin tot atat de insemnata pe cat a fost revolutia industriala.”

Product Manager Book ScannnersStim cu totii ca digitizarea cartilor nu este un proces ce poate fi realizat de oricine si utilizand orice scaner obisnuit de birou. Digitizarea in aceste conditii ar fi extrem de inceata si laborioasa iar rezultatele ar fi complet nesatifacatoare atat din punct de vedere al calitatii obtinute cat si datorita riscului deteriorarii cartilor in timpul digitizarii.

Desi digitizarea fondului papetar este o necesitate a prezentului – prin prisma asigurarii accesului facil si rapid la informatie al cititorilor – ea trebuie gandita si planificata cu responsabilitate. Trebuie sa luam in considerare atat specificul fiecarei biblioteci (volumul de carte, formatele, vechimea, gradul de deteriorare, continutul text–imagini) cat si de bugetul si personalul disponibil, eforturile si durata necesara realizarii intregului proces.

De aceea, cand dorim digitizarea cartilor unei biblioteci publice, universitare, sau institutionale avem intotdeauna doua optiuni la dispozitie. O prima optiune, poate cea mai utilizata pana in prezent in Romania, o constituie “achizitia” de servicii de digitizare din partea unei companii specializata in digitizare carte. A doua solutie ar fi realizarea interna a digitizarii (in-house) prin achizitia de echipamente si aplicatii software dedicate pentru digitizare si creerea unei echipe specializate. Ambele solutii prezinta avantaje si dezavantaje pe care dorim sa le discutam in continuare

A. UTILIZAREA DE SERVICII EXTERNE PENTRU DIGITIZARE CARTE

Externalizarea serviciilor de digitizare carte inseamna de fapt colaborarea bibliotecii cu o firma prestatoare de servicii de digitizare pentru transpunerea fondului papetar in format digital in vederea distributiei ulterioare a acestuia catre publicul bibliotecii.

Am dorit tare mult să vă aduc în atenție unul dintre eforturile comunității depozitelor digitale. Este vorba despre DuraSpace, o organizație menită să armonizeze eforturile de dezvoltare pentru două dintre cele mai utilizate pachete software pentru stocarea obiectelor digitale: Fedora și Dspace. Este foarte important de urmărit astfel de evoluții mai ales în contextul românesc, unde deciziile privind stabilirea de noi depozite digitale încă nu influiențează aspectul general al peisajului digital și astfel încă nu avem probleme de incompatibilități.
Astfel, pentru a marca eforturile internaționale către stabilirea de platforme compatibile în ceea ce privește stocarea și comunicarea dintre depozitele digitale vom face o scurtă introducere la ceea ce este DuraSpace.

Și pentru că suntem în zona digitizării, iată o soluție pentru constituirea propriei biblioteci digitale la purtător:{sharethis}

Cu un preț în jurul la 150 de dolari: http://www.ionaudio.com/booksaver

Firma Z SPOT MEDIA, infiintata in 2003, este specializata in echipamente IT dedicate pentru scan-copy-print, fiind distribuitorii in Romania ai unor producatori de marca. Solutiile noastre acopera formate si cerinte speciale incepand cu formate A3-A0 si chiar mai mari si continuand cu carti si documente legate.

Ca specialisti in imaging (scanare, copiere si printare) am intuit nevoia de digitizare carte si inca din 2006 am creat un departament de solutii digitizare carte. In 2007 am devenit unic distribuitor autorizat in Romania al renumitului producator francez de scannere pentru carti i2s (Innovative Imagining Solutions).
Gama CopiBook de scanere de carte semi-automate reprezinta cel mai cunoscut produs al i2s si este dedicat digitizarii rapide a cartilor de format maxim 2xA3 la o viteza medie de 500- 700 pag/ora. Fiind un sistem complet integrat (totul intr-o singura carcasa) si semi-automat (scanare din 2 operatiuni), CopiBook poate fi utilizat chiar de catre personal necalificat, calibrarea si focalizarea facandu-se complet automat. Pentru cartile si documentele mai mari, gama de scanere flatbed DigiBook A1 si A0 reprezinta solutia cea mai potrivita. De asemenea oferta i2s include si scanerul de carte automat Digitizing Line DL3000 ce poate ajunge la 2000-3000 pag/ora (functie de rezolutie si starea cartii).

Tot in 2007 am devenit si unic distributor oficial Konica Minolta pentru scanerele de carte dar si pentru solutiiile semi-profesionale ATIZ.
In urma cu un an am introdus scanere de carte automate Qidenus care ofera posibilitatea scanarii cartilor fara deteriorarea cotorului prin deschidere la doar 110grade.

dpelogo.pngDigitalPreservationEurope (DPE) este un proiect pe trei ani care se desfăşoară între 2006 şi 2009 cofinanţat de Comisia Europeană (IST-2006-034762) şi are în componenţă nouă parteneri din opt ţări europene.

DPE are la bază proiectul de succes ERPANET (Electronic Resource Preservation and Access Network): o iniţiativă în direcţia prezervării sprijinită de Comisia Europeană prin Programul celei de-a Cincea Platformă Cadru.

DigitalPreservationEurope (DPE) găzduieşte colaborarea şi sinergiile dintre iniţiativele naţionale din Aria de Cercetare Europeană (European Research Area). DPE are ca scop îmbunătăţirea coordonării, cooperării şi a creşterii consistenţei în activităţile curente pentru a asigura o prezervare efectivă a materialelor digitale.

Fiindca incepem un nou an, haideti sa lasam la o parte discutiile despre produse, solutii, bugete, probleme, etc… Sa vorbim putin si despre pasiune pentru carte. In filmuletul de mai jos il vedeti pe Bill Tauto, un restaurator de carte veche din Wellington, Noua Zeelanda, lucrand la restaurarea unei Biblii olandeze din secolul al XVII-lea.

 

IP/09/1544

Bruxelles, 19 octombrie 2009

Comisia Europeană pune pe agenda UE problemele pe care le ridică digitalizarea cărților pentru autori, biblioteci și cititori

Marile obstacole culturale și juridice care îngreunează digitalizarea și difuzarea în masă a cărților, în special a celor aflate în colecțiile bibliotecilor europene, sunt abordate în comunicarea cu privire la drepturile de autor în economia bazată pe cunoaștere, adoptată astăzi de Comisia Europeană. Co-autorii comunicării sunt comisarii europeni Charlie McCreevy și Viviane Reding. Bibliotecile digitale ca Europeana ( http//www.europeana.eu ) vor oferi noi căi de acces la cunoaștere cercetătorilor și amatorilor de cultură din întreaga Europă. În acest scop, UE trebuie însă să găsească o soluție pentru operele orfane care adeseori nu pot fi digitalizate din cauza incertitudinii situației lor în ceea ce privește drepturile de autor. O mai bună distribuire și disponibilitate a operelor culturale pentru persoanele cu handicap, în special pentru nevăzători, este un alt subiect major al comunicării.

Dezbaterile cu privire la acordul Google Books din Statele Unite au demonstrat încă o dată că Europa nu‑și poate permite să rămână în urmă, la poarta lumii digitale, au subliniat McCreevy și Reding cu prilejul adoptării documentului.

„Trebuie să întărim poziția Europei de centru al creativității și al inovării. Vastul patrimoniu al bibliotecilor europene nu poate fi lăsat să zacă pe rafturi, trebuie să devină mai accesibil pentru cetățenii noștri", a declarat McCreevy, comisarul pentru piața internă .

De curând am primit cu bucurie solicitarea de a deschide o fereastra către echipamentele necesare digitizării ca o firească necesitate de a oferi câteva repere atunci când vine vorba şi de ceea ce alegem la momentul cand finanţele dau undă verde :)
 
Stimatul domn Paul Lupoian, reprezentant al unei firme specializate a venit cu propunerea prezentării unui echipament care să ofere opţiuni celor puşi în faţa achiziţionării sau pentru cei care lucrează la faimoasele LISTE DE ECHIPAMENTE.
 
În continuare, am luat decizia de a prezenta astfel de echipamente fără de care discuţiile şi proiectarea anumitor iniţiative nu se pot desfăşura în mod natural. Pentru detalii mai multe, vă rog însă să vă adresaţi domnului Paul Lupoian (paul_lupoian[at]yahoo.com).
 
Astfel, cu acest prilej rog toţi cei interesaţi să-şi promoveze soluţiile, să apeleze cu încredere şi la acest canal cu rezerva ca materialele de prezentare să se conformeze necesităţii de informare şi de punctare delicată a unei opţiuni. Nu este dorinţa noastră de a transforma acest nod într-un catalog şi nici intenţia profitabilităţii nu este vizată, ci mai degrabă posibilitatea şi deschiderea orizontului atunci când vine vorba de opţiune.
 
În acest sens, rog pe toţi cei care doresc să promoveze o soluţie să o încadreze în proiectele care s-a folosit , experienţele de lucru şi foarte, foarte important, vrem să aflăm şi ce nu merge bine, care sunt deficienţele, experienţele negative, etc.
 
 
Prezentarea Sr301
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: sr301 digitize)

Biblioteca digitală Europeana, muzeele și arhivele aparțin publicului și trebuie să reprezinte interesul public.
Domeniul public este materia din care societatea extrage cunoașterea și creează noi opere culturale.
A avea un Domeniu Public sănătos și prosper este esențial pentru binele social și economic al societății.
Digitizarea Domeniului Public nu creează noi drepturi asupra sa: operele care sunt în Domeniul Public în format analog continuă să stea în Domeniul Public din moment ce au fost digitizat.

Principiile unui Domeniu Public sănătos
Muzeele, bibliotecile și arhivele de toate tipurile sunt depozitarele patrimoniului cultural și științific. Aceste instituții de memorie sunt gardienii cunoașterii împărtășite de întreaga societate. Acestea joacă un rol important în păstrarea Domeniului Public în numele cetățenilor și trebuie să se conducă după câteva principii generale. Aceste principii sunt de bază pentru a menține sensul plin al Domeniului Public și pentru a asigura că acestea continuă să funcționeze în mediul tehnologic al societății informaționale interconectate. Aceste principii nu au intenția de a împiedica fructificarea comercială a operelor din Domeniul Public din colecțiile lor. Din contră, oferă un set minim de standarde care asigură faptul că Domeniul Public funcționează în mediul digital.
Protecția prin drepturile de autor este temporară. Drepturile de autor oferă creatorilor un monopol limitat în timp în ceea ce privește controlul asupra operelor lor. Din moment ce această perioadă a expirat, aceste lucrări intră automat în Domeniul Public. Masa cunoașterii raportată la înregistrările de-a lungul timpului, se află în Domeniul Public; drepturile de autor oferă o cuvenită excepție limitată în timp de la această stare.
Ceea ce există în Domeniul Public trebuie să rămână în Domeniul Public. Controlul exclusiv asupra lucrărilor din Domeniul Public nu poate fi restabilit prin pretinderea unor drepturi exclusive pentru reproducerile prin mijloace tehnice a acestor opere. Operele care sunt în Domeniul Public în formă analogă continuă să rămână în Domeniul Public din momentul digitizării lor.
Utilizatorul legitim al unei copii digitale a unei opere din Domeniul Public ar trebui să fie liber să (re)utilizeze, copieze și modifice opera. Statutul de operă aflată în Domeniul Public garantează dreptul de (re)utilizare, modificare și reproducere iar acest drept nu trebuie limitat prin măsuri tehnice sau contractuale. Atunci când o operă a intrat în Domeniul Public nu mai există baze legale pentru a impune restricții asupra utilizării acelei opere.

Subcategorii

Proiecte, initiative, programe privind activitățile de digitizare.
Standarde comunicare
Bune practici privind activitatea de digitizare.