Tipărire
Părinte: Profile specialiști
Categorie: Arhive
Accesări: 7529

Sectorul: Administraţie şi servicii publice
Versiunea: 00
Data aprobării: 09.05.2013
Data propusă pentru revizuire: 20/11/ 2016
Iniţiator proiect: Arhivele Naţionale ale României

 

Echipa de redactare:
Coordonator: dr. Alina Pavelescu, director adjunct Arhive Naţionale;
Dr. Arcadie Bodale, inspector superior, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Iaşi;
Dr. Ioana Grigorie, consilier superior, Biroul Arhive Administrative şi Culturale – Arhivele Naţionale;
Livia Miloşescu, şef Biroul Resurse Umane - Arhivele Naţionale ale României;
Dr. Bogdan Florin Popovici, consilier superior, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Braşov;
Ruxandra Priminescu, şef Biroul Arhive Tehnice şi de Înregistrare – Arhivele Naţionale;
Dr. Mircea Stănescu, consilier superior, Biroul Arhive Contemporane –Arhivele Naţionale;
Cătălin Mihai Zarzără, şef Biroul Judeţean al Arhivelor Naţionale Teleorman;
Cornelia Vlaşin, consilier superior, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Bistriţa-Năsăud.

 

Verificator sectorial: Stancu Laura Daniela – director Direcţia Arhiva Centrală – Consiliul Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii.

 

Comisia de validare:
Gabriel Chifu, vicepreşedinte Comitetul Sectorial Administraţie şi Servicii Publice;
Georgeta Anghel, consilier superior Arhivele Naţionale ale României;
Oana Barbălată, inspector superior Arhivele Naţionale ale României.

 

Denumirea documentului electronic: SO_arhivist_00
Responsabilitatea pentru conţinutul standardului ocupaţional revine Comitetului Sectorial Administraţie şi Servicii Publice.

 

Descriere:


Prezentul document a fost elaborat ca rezultat al dezvoltării analizei ocupaţionale pentru ocupaţia “Arhivist”, cod COR 262101.
Operaţiunile, procesele şi responsabilităţile descrise în cuprinsul prezentului standard reflectă activitatea desfăşurată de un arhivist, angajat în sistemul Arhivelor Naţionale sau în cadrul unei organizaţii creatoare/deţinătoare de documente.

 

Din 1831-1832, de la înfiinţarea Arhivelor Statului ca instituţie administrativă a statului modern român, gestionarea documentelor, a arhivelor preluate de la diverşi creatori, a fost realizată de arhivari şi arhivişti. Dezvoltarea ulterioară a Arhivelor Naţionale, în strânsă legătură cu celelalte instituţii ale statului, a determinat lărgirea sferei de atribuţii şi competenţe a arhivarilor şi arhiviştilor. Astăzi, arhivistul îşi desfăşoară activitatea în diferite structuri teritoriale şi compartimente ale sistemului organizatoric al Arhivelor Naţionale. De asemenea, instituţiile publice şi organizaţiile private au compartimente de arhivă în care lucrează personal specializat.

 

Activităţile desfăşurate de arhivist, în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor nr. 16/1996, vizează prelucrarea arhivei gestionate, elaborarea instrumentelor de evidenţă, de informare şi cercetare (inventare arhivistice, cataloage, ediţii de documente), îndrumarea şi controlul activităţilor arhivistice desfăşurate la diferiţi creatori şi deţinători de arhivă. Astfel, arhivistul, angajat al Arhivelor Naţionale, prin întreaga activitate desfăşurată, facilitează accesul la informaţia documentară cuprinsă în patrimoniul arhivistic naţional, căruia tot el îi asigură buna conservare şi funcţionalitate socio-administrativă şi ştiinţifică.

 

Responsabilităţile principale ale unui arhivist sunt:

 

Acest standard a fost elaborat de către specialişti ai Arhivelor Naţionale, iar competenţele descrise au în vedere: aplicarea cunoştinţelor de specialitate, analiza şi luarea deciziilor, capacitatea de lucru în echipă, adaptarea la condiţiile specifice ale mediului de lucru.

 

Lista unităţilor de competenţă

Titluri şi categorii de unităţi de competenţă Nivelul de responsabilitate şi autonomie

Unităţi de competenţă cheie:
Unitatea 1: Comunicare în limba oficială
Unitatea 2: Comunicare în limbi străine
Unitatea 3: Competenţe de bază în matematică, ştiinţă, tehnologie
Unitatea 4: Competenţe informatice
Unitatea 5: Competenţa de a învăţa
Unitatea 6: Competenţe sociale şi civice
Unitatea 7: Competenţe antreprenoriale
Unitatea 8: Competenţa de exprimare culturală


4CNC
4CNC
4CNC
4CNC
4CNC
4CNC
4CNC
4CNC

Unităţi de competenţă generale
Unitatea 1: Aplicarea normelor de sănătate şi securitate în muncă şi de prevenire a incendiilor
Unitatea 2: Aplicarea normelor de protecţie a mediului


4CNC
4CNC

Unităţi de competenţă specifice
Unitatea 1: Elaborarea instrumentelor de lucru
Unitatea 2: Coordonarea constituirii şi administrării arhivei
Unitatea 3: Stabilirea valorii istorice şi practice a documentelor
Unitatea 4: Coordonarea activităţilor de conservare a arhivei în depozit
Unitatea 5: Valorificarea informaţiilor din documente
Unitatea 6: Arhivarea electronică a documentelor

 

4CNC
4CNC
4CNC
4CNC
4CNC
4CNC

 

1. Aplicarea normelor de sănătate şi securitate în muncă şi de prevenire a incendiilor (unitate de competenţă generală) Nivelul de responsabilitate şi autonomie 4CNC
Elemente de competenţă Criterii de realizare asociate rezultatului activităţii descrise de elementul de competenţă Criterii de realizare asociate modului de îndeplinire a activităţii descrise de elementul de competenţă
1. Utilizează normele de sănătate şi securitate în muncă specifice domeniului său de activitate

1.1. Normele de securitate şi sănătate în muncă sunt utilizate ţinând cont de cerinţele legale.
1.2. Normele de securitate şi sănătate în muncă sunt utilizate prin instructaje periodice şi prin aplicaţii practice.
1.3 Normele de securitate şi sănătate în muncă sunt utilizate cu ajutorul experţilor consultanţi externi, contactaţi de angajator.

Utilizarea normelor de sănătate şi securitate în muncă se face cu rigurozitate, disciplină, şi stăpânirea de sine.
2. Utilizează normele de prevenire a incendiilor şi de acţionare în caz de urgenţă

2.1. Normele de prevenire a incendiilor sunt utilizate în corelare cu procedurile de urgenţă şi evacuare.
2.2. Normele de prevenire a incendiilor sunt utilizate prin instructaje periodice şi prin aplicaţii practice.
2.3. Normele de prevenire a incendiilor sunt utilizate pentru evitarea unor neconformităţi. 

Utilizarea normelor de prevenire a incendiilor se face cu vigilenţă.
3. Implementează procedurile de urgenţă de prim ajutor şi evacuare în cazuri speciale

3.1. Procedurile de urgenţă de prim ajutor şi evacuare în cazuri speciale sunt implementate conform planurilor de intervenţie.
3.2. Procedurile de urgenţă de prim ajutor şi evacuare în cazuri speciale sunt implementate pentru a se evita agravarea situaţiei deja create.
3.3 Procedurile de urgenţă de prim ajutor şi evacuare în cazuri speciale sunt implementate în mod adecvat situaţiei intervenite.

Implementarea procedurilor de urgenţă de prim ajutor şi evacuarea se realizează prin atitudine calmă şi responsabilitate.

Contexte:
- unitatea se aplică tuturor ocupaţiilor din domeniul arhivistic, administraţie publică şi patrimoniu;
- activitatea se desfăşoară la sediul organizaţiei, în bibliotecă, sala de reuniuni, în birouri sau în depozitul de arhivă;
- activitatea se realizează avându-se în vedere conţinutul legislaţiei de specialitate;
- echipamente de protecţie: halate, mănuşi, măşti de protecţie a căilor respiratorii;
- echipament prevenire şi stingere incendii: hidranţi,stingătoare, extinctoare;
- dosar evaluare risc întocmit de o firmă specializată: identificare riscuri, identificare persoane expuse, evaluarea riscurilor, înregistrarea evaluării, control periodic.

Gama de variabile:
- gradul de dotare cu echipamente şi mijloace de lucru şi de intervenţie;
- dotarea cu mijloace de semnalizare a focarelor de incendii utilizate permanent: instalaţie semnalizare incendii, panouri (indicatoare, plăci), culori de securitate; etichete (pictograme, simbol de culoare pe fond) sau utilizate ocazional: semnale luminoase, acustice, comunicare verbală (pentru atenţionare asupra unor evenimente periculoase, chemări sau apeluri adresate persoanelor pentru o acţiune specifică sau evacuare de urgenţă) etc.;
- riscuri asupra sănătăţii şi securităţii în muncă şi prevenirea incendiilor: pericol de lovire pe căi de circulaţie, cădere de obiecte în timpul manevrării, risc de alunecare, alergii la praf şi la porii de mucegai, etc.;
- modalităţile de intervenţie: îndepărtarea accidentaţilor din zona periculoasă, degajarea locului pentru eliberarea accidentaţilor, îndepărtarea generatoarelor de focare de incendii, degajarea locului de obiecte şi materiale ce pot întreţine incendiul, oprirea surselor de alimentare electrică şi gaze, anunţarea operativă a persoanelor abilitate;
- tipuri de accidente: traumatisme mecanice produse prin cădere, lovire, compresiune, tăiere, alunecare, electrocutare, arsuri, infecţii, dermatoze, tăieturi superficiale;
- riscuri specifice activităţii: poziţia de muncă în picioare, aşezat pe scaun etc.;
- riscuri privind securitatea muncii: cădere, alunecare, împiedicare, coliziune, lovire;
- persoane abilitate: şef ierarhic, coordonatori sănătăţii şi securităţii în muncă şi responsabili situaţii de urgenţă şi de mediu, medici, pompieri;
- servicii abilitate: servicii de ambulanţă, pompieri, securitate civilă, etc.;
- situaţii de urgenţă: incendii, cutremure, inundaţii.

Cunoştinţe:
- proceduri interne specifice locului de muncă privind sănătatea şi securitatea în muncă şi prevenirea incendiilor;
- norme de securitate şi sănătate specifice locului de muncă;
- norme de prevenire şi stingere a incendiilor şi acţionare în situaţii de urgenţă;
- legislaţia în vigoare privind sănătatea şi securitatea în muncă şi stingerea incendiilor şi pentru situaţii de urgenţă;
- proceduri interne de protecţie a muncii şi prevenire a incendiilor specifice locului de muncă;
- mijloace de avertizare si semnificaţia simbolurilor utilizate;
- planul de evacuare în caz de incendiu;
- recomandări tehnice privind recuperarea şi salvarea arhivei în situaţii de urgenţă;
- măsuri de prim ajutor.

 

2. Aplicarea normelor de protecţie a mediului (unitate de competenţă generală) Nivelul de responsabilitate şi autonomie 4CNC
Elemente de competenţă Criterii de realizare asociate rezultatului activităţii descrise de elementul de competenţă Criterii de realizare asociate modului de îndeplinire a activităţii descrise de elementul de competenţă
1. Utilizează normele de protecţie a mediului

1.1 Normele de protecţie a mediului sunt utilizate în conformitate cu legislaţia şi reglementările legislative.
1.2 Normele de protecţie a mediului sunt utilizate prin instructaje efectuate periodic.
1.3 Normele de protecţie a mediului sunt utilizate în funcţie de specificul spaţiului de desfăşurare a activităţii şi al operaţiunilor efectuate.

Utilizarea normelor de protecţie a mediului se face cu rigurozitate.
2. Identifică sursele de poluare a mediului

2.1. Sursele de poluare a mediului sunt identificate în funcţie de mediu.
2.2. Sursele de poluare a mediului sunt identificate ţinând cont de normele de mediu specifice.
2.3. Sursele de poluare a mediului sunt identificate evitând apariţia unor eventuale neconformităţi sesizate de sistem.

Identificarea surselor de poluare a mediului se face cu vigilenţă şi profesionalism.
3. Raportează sursele de poluare a mediului identificate

3.1. Sursele de poluare a mediului sunt raportate persoanelor abilitate.
3.2. Sursele de poluare a mediului sunt raportate prin mijloacele specifice conform reglementării interne.
3.3. Sursele de poluare a mediului sunt raportate cu toate detaliile.

Raportarea surselor de poluare a mediului se realizează cu responsabilitate şi tact.

Contexte:
- unitatea se aplică tuturor ocupaţiilor din domeniile arhivistic, administraţie publică şi patrimoniu;
- locul de desfăşurare a activităţilor: în spaţiul prestatorului de servicii sau al beneficiarului (în cazul lucrărilor din afara unităţii);
- circuitul deşeurilor şi reziduurilor în spaţiul prestatorului de servicii sau al beneficiarului; procese de colectare, depozitare şi evacuare a deşeurilor;
- condiţii de mediu în raport de spaţiul de desfăşurare a activităţii.

Gama de variabile:
- proceduri de urgență;
- deşeuri de hârtie sau carton, cu grad de degradare fizică (prezintă umiditate, mucegai, praf);
- riscuri de poluare a mediului: aer, sol, apă;
- acţiuni preventive pentru evitarea unor eventuale neconformităţi privind circuitul deşeurilor: separarea corespunzătoare pe tipuri de deșeuri (hârtie, metal, lemn, menajer, etc.), ambalarea corespunzătoare la aprovizionare, asigurarea condiţiilor de depozitare temporară, etc.

Cunoştințe:
- noţiuni generale de legislaţia mediului;
- noţiuni generale de ecologie;
- norme de protecţie a mediului;
- reglementări privind raportările cazurilor de poluare a mediului.

 

1.Elaborarea instrumentelor de lucru
(unitate de competenţă specifică)

Nivelul de responsabilitate şi autonomie
4CNC

Elemente de competenţă Criterii de realizare asociate rezultatului activităţii descrise de elementul de competenţă Criterii de realizare asociate modului de îndeplinire a activităţii descrise de elementul de competenţă
1.Întocmeşte nomenclatorul arhivistic

1.1. Nomenclatorul arhivistic este întocmit în conformitate cu prevederile legale.
1.2. Nomenclatorul arhivistic este întocmit cu respectarea structurii organizaţionale/funcţionale a instituţiei.
1.3. Nomenclatorul arhivistic este întocmit cu aprecierea corectă a valorii documentelor.
1.4. Nomenclatorul arhivistic este întocmit cu încadrarea corectă a documentelor la termene de păstrare.

Întocmirea nomenclatorului arhivistic se face cu rigurozitate.
2.Întocmeşte instrumentele de evidenţă/informare ale arhivei

2.1. Instrumentele de evidenţă/informare ale arhivei sunt întocmite astfel încât să permită identificarea cu uşurinţă a documentelor în arhivă;
2.2. Instrumentele de evidenţă/informare ale arhivei sunt întocmite prin redarea concisă, clară şi corectă a informaţiilor din documente;
2.3. Instrumentele de evidenţă/informare ale arhivei sunt întocmite cu aparat critic conform normelor în vigoare ale Academiei Române şi ale Arhivelor Naţionale;
2.4. Instrumentele de evidenţă/informare ale arhivei sunt întocmite cu redarea în mod corect şi obiectiv a contextului de creare a documentelor;
2.5. Instrumentele de evidenţă/informare ale arhivei sunt întocmite cu redarea în mod corect a relaţiilor existente între documente şi fonduri.

Întocmirea instrumentelor de evidenţă/informare ale arhivei se face cu exigenţă.
3.Întocmeşte normative şi proceduri de lucru

3.1. Normativele şi procedurile de lucru sunt întocmite în mod coerent, în funcţie de procesele specifice organizaţiei.
3.2. Normativele şi procedurile de lucru sunt întocmite prin descrierea tuturor etapelor unui proces de lucru.
3.3. Normativele şi procedurile de lucru sunt întocmite prin descrierea nivelului calitativ la care trebuie realizate lucrările.
3.4. Normativele şi procedurile de lucru sunt întocmite prin definirea criteriilor de evaluare a calităţii.

Întocmirea normativelor şi procedurilor de lucru se face cu profesionalism şi rigurozitate.

Contexte:
- activităţile se desfăşoară la sediul organizaţiei;
- activităţile se desfăşoară în situaţii de timp diferite, autonom, pe baza propriilor decizii conforme cu cererea programului sau alături de o echipă completă de lucru;
- echipamente: computer, imprimantă, materiale birotică.

Gama de variabile:
- colectarea informaţiilor de la structurile organizaţiei;
- asamblarea informaţiilor;
- întocmirea schemei de nomenclator;
- întocmirea nomenclatorului.

Cunoştinţe:
- regulile de întocmire a instrumentelor de evidenţă/informare pentru documentele de arhivă;
- tipologia instrumentelor de evidenţă/informare;
- legislaţia arhivistică referitoare la întocmirea nomenclatorului;
- proceduri de elaborare a organigramei organizaţiilor;
- managementul documentelor;
- noţiuni generale de operare pe calculator.

 

2.Coordonarea constituirii şi administrării arhivei
(unitate de competenţă specifică)

Nivelul de responsabilitate şi autonomie
4CNC

Elemente de competenţă Criterii de realizare asociate rezultatului activităţii descrise de elementul de competenţă Criterii de realizare asociate rezultatului activităţii descrise de elementul de competenţă
1.Verifică modul de înregistrare şi circulaţia documentelor în cadrul organizaţiei

1.1 Modul de înregistrare şi circulaţie a documentelor este verificat pentru a se asigura dacă sistemul este fiabil, nealterat, conform, exhaustiv, sistemic.
1.2. Modul de înregistrare şi circulaţie a documentelor este verificat spre a se asigura că instrumentele de înregistrare sunt complete.
1.3. Modul de înregistrare şi circulaţie a documentelor este verificat spre a se asigura că reflectă corect circuitul documentelor între structurile organizaţiei.

Verificarea modului de înregistrare şi a circulaţiei documentelor în cadrul organizaţiei se face cu atenţie şi responsabilitate.
2.Verifică modul de utilizare a nomenclatorului în cadrul compartimentelor organizaţiei

2.1. Modul de utilizare a nomenclatorului este verificat pentru a asigura respectarea specificaţiilor legale.
2.2. Modul de utilizare a nomenclatorului este verificat pentru a se asigura că unităţile de păstrare sunt corect constituite.
2.3. Modul de utilizare a nomenclatorului este verificat pentru a se vedea dacă este corect folosit la nivelul compartimentelor.

Verificarea modului de utilizare a nomenclatorului la compartimente se face cu rigurozitate.
3.Ordonează arhiva

3.1. Arhiva este ordonată conform criteriilor stabilite în nomenclator.
3.2. Arhiva este ordonată conform criteriilor din planul de lucru.
3.3. Arhiva este ordonată conform genurilor de documente.

Ordonarea arhivei se face cu meticulozitate şi responsabilitate.
4.Inventariază documentele din arhivă

4.1. Documentele sunt inventariate sintetic şi corect.
4.2. Documentele sunt inventariate conform criteriilor de inventariere stabilite în planul de lucru.
4.3. Documentele sunt inventariate prin completarea corectă a rubricaturii.

Inventarierea documentelor se face cu profesionalism şi rigurozitate.
5. Asigură transferul documentelor de la compartimentele instituţiei la depozit

5.1. Documentele sunt transferate la termenele prevăzute în nomenclator.
5.2. Documentele sunt transferate cu respectarea condiţiilor de conservare pe durata transportului.
5.3. Documentele sunt transferate împreună cu instrumentele de evidenţă care permit regăsirea lor ulterioară în depozit.

Asigurarea transferului documentelor de la compartimente la depozit se face cu responsabilitate.
6.Administrează depozitul de arhivă

6.1. Depozitul de arhivă este administrat prin aducerea la zi a instrumentelor de evidenţă/informare.
6.2. Depozitul de arhivă este administrat astfel încât să permită regăsirea cu uşurinţă a unităţilor de păstrare şi a fondurilor arhivistice în depozit.
6.3. Depozitul de arhivă este administrat astfel încât să asigure condiţiile de păstrare şi conservare.

Administrarea depozitului de arhivă se face cu rigurozitate.

Contexte:
- unitatea se aplică la toate etapele procesului de prelucrare, tuturor ocupaţiilor specifice din domeniul arhivistic, administraţie publică şi patrimoniu;
- activităţile se desfăşoară la compartimentele organizaţiei şi în depozitul de arhivă;
- echipament de lucru: calculator, instrumente de evidenţă/informare;
- echipament de depozit: scări, rafturi, cutii de arhivă, halat, mănuşi, mască de protecţie;
- mijloace de transport: saci, cutii, containere.

Gama de variabile:
- etapele prevăzute în normativele şi procedurile de lucru;
- volumul fondului supus prelucrării;
- valoarea istorică, ştiinţifică si practică a documentelor;
- schimbarea structurii organizatorice a creatorului de documente.

Cunoştinţe:
- legislaţia arhivistică şi noţiuni din domeniul ştiinţelor speciale ale istoriei: heraldică, paleografie, cronologie;
- regulile de constituire a arhivei la nivelul compartimentelor organizaţiei ;
- administrarea documentelor la depozitul de arhivă;
- noţiuni generale de management organizaţional;
- noţiuni despre managementul riscurilor;
- norme privind transportul arhivei;
- noţiuni despre caracteristicile clădirilor de arhivă şi ale încăperilor de depozitare a documentelor.