reprezentare logo Kosson

Resurse Profesionale

Această secţiune îşi propune alcătuirea unui corp unitar de texte de maxim interes care privesc Ştiinţele Informării. Marea parte a textelor vor fi orientate către aspectul practic şi mai puţin pe cel teoretic. Prin această secţiune se doreşte impulsionarea practicienilor către abordarea noilor tehnici şi tehnologii.

Wikipedia Library owl.svg

8 motive pentru care Wikipedia contează pentru bibliotecari

1. Wikipedia este locul în care membrii comunității voastre își încep căutarea

Wikipedia este accesată de peste 8000 de ori pe secundă și are peste 500 de milioane de vizitatori în fiecare lună. Și nu vin pentru a face concursuri cine știe câștigă; studiile indică faptul că specialiștii care lucrează în clinici (incluzând și doctorii) și profesorii din universități, de multe ori își pornesc cercetările cu Wikipedia.

2. Wikipedia este locul unde se fac descoperiri

Wikipedia nu doar condensează cunoașterea, o și citează. Referințele bibliografice extinse ale Wikipediei o face să fie pe poziția a zecea în topul celor care fac referințe prin CrossRef DOI pe internet. De cele mai multe ori cercetarea modernă pornește cu o căutare pe Google, aterizează pe un articol Wikipedia și se termină cu una din resursele citate.

3. Wikipedia este un instrument de cercetare util

Politicile privind posibilitatea de verificare și cea a Punctului de vedere neutru al Wikipediei necesită ca voluntarii să reprezinte și să citeze toate opiniile cu greutate ale unui anumit subiect. Wikipedia nu reprezintă doar „faptele” nucleu ale unui subiect, ci și o varietate de perspective cheie necesare pentru a dobândi o înțelegere critică a unui subiect.

Comment (0) Hits: 1252

Cazul colaborativ

Importanța Wikipediei

  • este cel de-al șaptelea cel mai vizitat site web de pe internet
  • 500 de milioane de vizitatori lunar
  • 8000 de accese pe secundă
  • în top 10 al căutării referințelor pentru articolele științifice

Wikipedia este un punct de pornire omniprezent pentru cercetare. Studenții, bibliotecarii, chiar și doctorii, aruncă un ochi pe Wikipedia pentru a porni cercetarea, pentru a primi o perspectivă asupra domeniului, pentru a găsi surse relevante și pentru a intra în contact cu părerile comune și cu sumarele pentru un anumit domeniu. Utilizarea în acest fel al Wikipediei, reflectă dependența puternică de surse, care a rezultat în transformarea Wikipediei în cea mai mare bibliografie gestionată din istoria umanității. În era informațională, căutarea nu mai începe în bibliotecă. Începe cu o căutare făcută prin intermediul Google și după primele articole care trimit pe Wikipedia. Există o zicală în lumea bibliotecilor care spune că regăsirea informației se întâmplă „în altă parte”[1] (însemnând că nu în bibliotecă în sine). Ceea ce este mai puțin menționat este faptul că „în altă parte” este Wikipedia. Oricine are preocupări în științele informației, accesul public la informație, cunoaștere deschisă sau în disciplinele cu specializare, trebuie să înțeleagă rolul Wikipediei ca o resursă culturală puternică. Dimensiunea impresionantă a Wikipediei, a crescut odată cu gradul impresionant de utilizare, dar pentru o cultură digitală bine însușită este înțelegerea modului în care Wikipedia lucrează, de ce funcționează Wikipedia, când nu funcționează și cum să evaluezi gradul de credibilitate ca un consumator sofisticat de informație (pentru mai multe informații despre aceste însușirea acestor abilități, vezi paginile de asistență de la WP:Research). Universitățile și bibliotecile universitare sunt în poziția unică de a-și instrui studenții și personalul universitar privind cum ar trebui să fie folosită Wikipedia. Acestea sunt în poziția privilegiată de a îmbunătăți Wikipedia. Există o paletă variată de feluri de cooperare în beneficiul ambelor părți iar această pagină le va contura pentru a găsi și adapta programe care se potrivesc cel mai bine propriei instituții. Biblioteca Wikipedia împreună cu mulți alți membri ai comunităților Wikipediei, Resurselor educaționale deschise și Open GLAM sunt aici pentru a ajuta!

Comment (0) Hits: 2198

Cuprins

Ce înseamnă site accesibil

Un site web accesibil înseamnă un site web de calitate care poate fi utilizat de către orice persoană, indiferent ce echipament hardware sau browser foloseşte, indiferent care este limba sa nativă sau dacă el are o dizabilitate, o problemă de sănătate care îl impiedică să folosească site-ul în mod obişnuit. În acest articol nu vom intra în detalii legate de crearea unui site care să ofere conţinutul în mai multe limbi pentru a fi accesibil şi pentru cei care nu sunt vorbitori de limba română.

Comment (0) Hits: 3927

Dezbatere realizată cu sprijinul Universității din București, Facultatea de Litere - Specializarea Științe ale Informării și Documentării, Biblioteca Pedagogică Națională „I.C.Petrescu”, Biblioteca Metropolitană, Asociația Bibliotecarilor din România în cadrul programului de diseminare a proiectului Acces – Formarea profesională continuă, calificare / recalificare garanția succesului pe piața muncii pentru angajați, un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013.

Gaudeamus2013bib 6996 Gaudeamus2013bib 6997 Gaudeamus2013bib 6999 Gaudeamus2013bib 7001 Gaudeamus2013bib 7004 Gaudeamus2013bib 7008 Gaudeamus2013bib 7010

Gaudeamus2013bib 7011 Gaudeamus2013bib 7014 Gaudeamus2013bib 7015

Realizatori: Mirela Nicolae (realizator-coordonator, Radio Romania Cultural) și Mirela Stana (Radio Romania Cultural).

Comment (0) Hits: 1392

Embedr

Embedr este un instrument care permite introducerea în propriile pagini a unor imagini de înaltă calitate.
Datele de atribuire sunt atașate automat atunci când incluzi imaginea de la Embedr în propriul site. Toate imaginile de la Embedr sunt de înaltă rezoluție, au cel puțin 4 megapixeli. Embedr îți permite să te joci cu imaginea. Poți mări, focaliza, tăia și descoperi noi detalii pe imagine. Toate imaginile de la Embedr sunt fie în domeniul public, fie poartă o licență deschisă. Acest lucru permite distribuirea și reutilizarea.

Embedr folosește API-ul Europeana pentru a selecta imagini de la instituțiile de patrimoniu care contribuie.

Embedr este de fapt o implementare a protocolului IIIF - International Image Interoperability Framework (http://iiif.io/). Embedr adaugă o metodă de introducere a imaginilor în propriile pagini, fiind inclusse metadate de proveniență.
Acest instrument se bazează pe tehnologie cu sursă deschisă și este dedicat pentru sectorul patrimoniului (https://github.com/klokantech/embedr).

Mai multe detalii pot fi descoperite accesând http://embedr.eu/

Comment (0) Hits: 748

Biblioteca Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi anunţă lansarea în reţeaua youtube a unui set de patru tutoriale video, create pentru a familiariza utilizatorii cu Zotero, un posibil asistent software în organizarea referinţelor bibliografice.ManagementulReferintelorZoteroLenutaUrsachi.png

Crearea acestui gen de tutoriale se face cu ajutorul unor programe software numite screen recording software. Acestea înregistrează imagini ale activităţilor pe care le desfăşori ca urmare a utilizării computerului: mişcarea cursorului, editarea de text, selectarea din meniu etc. Sunt instrumente de lucru excelente, cu ajutorul cărora poţi dezvolta tutoriale într-o manieră comprehensivă şi atractivă.

Tutorialele create de Biblioteca Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi au fost create cu programul software open source CamStudio, disponibil gratuit de pe site-ul http://camstudio.org/
Au fost studiate tutoriale online care au contribuit la înţelegerea modului de funcţionare, dintre care cele mai importante probleme au fost: stabilirea regiunii în care se face înregistrarea, alegerea codec-urilor pentru formatele audio şi video, setările pentru audio, video şi program.
Ulterior, pentru realizarea produselor finite (combinarea de imagine şi video) a fost utilizat programul Windows Live Movie Maker.

Comment (0) Hits: 2186

europeana: primii pași

Proiectul Europeana este un proiect care are ca scop dezvoltarea unor servicii de accesare a patrimoniului cultural european digitizat. A apărut la inițiativa din 2005 a președinților Jaques Chirac, Aleksander Kwasniewski, Jose Luis Zapatero și a premierilor Gherhard Scroeder, Silvio Berlusconi și Ferenc Gyurcsany1.

În scrisoarea adresată Președintelui Comisiei Europene Jose Manuel Barroso, se motivează nevoia creării unei „biblioteci digitale europene” care să valorifice “diversitatea și bogăția din bibliotecile europene” în așa fel încât acest patrimoniu „să fie digitizat, disponibil online” pentru a-și „ocupa locul în viitoarele geografii ale cunoașterii”2.

Se recunoaște existența unor proiecte de digitizare a bibliotecilor europene, dar și fragmentarea și lipsa de unitate a acestor proiecte, fiind conștientizată nevoia de a crea o rețea care să susțină aceste eforturi, în încercarea de răspunde provocărilor viitorului.

Comment (0) Hits: 2185

Ghid pentru sistemul de referințe bibliografice HarvardScrie corect! este un ghid pentru sistemul de referințe bibliografice Harvard („autor-dată”).

Ghidul este un produs al proiectului european TEMPUS, RINGIDEA și reprezintă un ghid util pentru folosirea corectă a standardului de citare Harvard și de inserare a referințelor bibliografice.
Ghidul a fost tradus în limba română de către membrii proiectului de la Universitatea Transilvania din Brașov, sub coordonarea prof. Angela Repanovici.

În cadrul desfășurării secțiunii Cultura Informației în cadrul Conferinței ABR de la Iași, participanții au primit un exemplar tipărit.

Sperăm sa fie util tuturor membrilor comunității academice!

Descarcă ghidul

Comment (0) Hits: 1283

Aceasta este imaginea preluată de pe site-ul Creative Commons: „CC 4.0 este aici”.În anul 2007 a apărut versiunea 3.0 a licențelor libere Creative Commons. Creșterea adoptării licențelor CC este legată de nevoia celor care emit sau crează acte și/sau opere a le distribui granular. De fapt, utilizarea unei licențe Creative Commons este una legată de responsabilitatea asupra conținutului. Această repsonsabilitate este strâns legată de înțelegerea mediului electronic în care aceste resurse își vor produce efectele juridice.
Iată acum, la șase ani distanță avem o nouă versiune a licențelor care a dorit satisfacerea a cât mai multor scenarii posibile de utilizare. Citând din articolul scris de Diane Peters în urma Summitului Global al CC din 2011 (Varșovia) țintele la acel moment erau:
[...]

  • Internaționalizarea - poziționarea licențelor noastre pentru a ne asigura că sunt bine primite, ușor de înțeles și ușor de adoptat în întreaga lume;
  • Interoperabilitatea - mărirea interoperabilității între licențele CC și alte licențe pentru a reduce fricțiunile între utilizatori (commons), pentru a promova standarde și pentru a stimula proliferarea licențelor;
  • Trăinicia - anticiparea noilor oportunități dinamice și de natură legală care permite noii suite de licențe să reziste în viitor;
  • Date/PSI/Știință/Educație - recunoașterea și eliminarea impedimentelor în calea adoptării CC-ului de guverne cât și de alte instituții de stat și această arenă cât și din alte zone.
  • Sprijinirea adoptării modelelor și platformelor existente - a fi mereu în gardă pentru a fi gata de adaptare la nevoile comunității existente a celor care adoptă licențele echilibrând licențele de dinaintea versiunii 4.0, fiind incluse aici guvernele dar și alte corpuri și tipuri de organisme.”
Comment (0) Hits: 1491

Libertatea, prosperitatea şi dezvoltarea societăţii şi a indivizilor sunt valori umane fundamentale. Ele pot fi atinse doar dacă cetăţenii bine informaţi au posibilitatea să îşi exercite drepturile democratice şi să joace un rol activ în societate. Participarea constructivă şi dezvoltarea democaţiei se bazează pe existența unui nivel satisfăcător al educației și pe accesul liber și nelimitat la cunoștințe, idei, cultură şi informații.

Biblioteca publică, poarta locală spre cunoaştere, oferă indivizilor şi grupurilor sociale condiţiile de bază pentru învățarea pe tot parcursul vieții, câștigarea independenței în luarea deciziilor şi dezvoltarea culturală a individului și a grupurilor sociale.

Manifestul acesta proclamă credinţa UNESCO în biblioteca publică ca forţă vie pentru educaţie, cultură şi informare, ca agent esenţial în încurajarea păcii şi bunăstarii spirituale prin intermediul intelectelor bărbaţilor şi femeilor.

De aceea, UNESCO încurajează autoritățile naționale și locale să susțină și să se implice activ în dezvoltarea bibliotecilor publice.

Comment (0) Hits: 1593

Reforma pentru drepturi de autor echilibrate pentru bibliotecile și arhivele din Europa

Echilibrul drepturilor de autor este esențial. Fără acesta vom eșua în sprijinirea așa cum se cuvine a științei, inovării și dezvoltării, fiind înfrânată ambiția unei piețe digitale unice. Dobândindu-l vom cultiva mai bine cunoașterea dincolo de granițe, vom împlini așteptările persoanelor cu dizabilități și ne vom bucura de toate beneficiile erei digitale. Cerem drepturi de autor echilibrate care să slujească acestor scopuri de care fiecare cetățean european va beneficia.

Comment (0) Hits: 1799

Aceasta este categoria unde veți putea găsi materiale din domeniul Culturii Informației.

Pentru că este nevoie de îndrumare la nivel de tutoriat, vă invităm să parcurgeți materialele propuse de colegii noștri.

Documentele relevante pentru Cultura Informației.

Rapoarte de activitate
Cursuri
Articole generale care privesc științele informației la nivel global.
Cadrul de reglementare a activităților breslei.

Legislația BAMG-urilor (Biblioteci, Arhive, Muzee, Galerii) din România. 

Legislație de bibliotecă pentru România.

Legislația arhivelor din România

Legislația aplicabilă muzeelor din România.

Acestă categorie conține acte emise de instituții ale Statului român care vin să completeze legislația primară pentru domeniu.

Vom aduce profilele de specialiști așa cum acestea sunt recunoscute la nivel național sub denumirea de standarde ocupaționale.

Profile de specialiști care lucrează în arhive.

Promovarea politicilor naționale, internaționale, la nivel asociativ și chiar instituționale - exemple de bune practici pentru biblioteci, arhive, muzee și galerii.

Aspecte practice care privesc activitatea de zi cu zi a breslei.

Membrii comunității sunt încurajați să folosească această categorie pentru a-și încadra articolele cu tematică dedicată.

Această secțiune va găzdui resurse dedicate celor care sunt obișnuiți să învețe cu ajutorul îndrumărilor filmate.

Această secțiune este dedicată practicii conservării paginilor web.