reprezentare logo Kosson

Resurse Profesionale

Această secţiune îşi propune alcătuirea unui corp unitar de texte de maxim interes care privesc Ştiinţele Informării. Marea parte a textelor vor fi orientate către aspectul practic şi mai puţin pe cel teoretic. Prin această secţiune se doreşte impulsionarea practicienilor către abordarea noilor tehnici şi tehnologii.

Reforma pentru drepturi de autor echilibrate pentru bibliotecile și arhivele din Europa

Echilibrul drepturilor de autor este esențial. Fără acesta vom eșua în sprijinirea așa cum se cuvine a științei, inovării și dezvoltării, fiind înfrânată ambiția unei piețe digitale unice. Dobândindu-l vom cultiva mai bine cunoașterea dincolo de granițe, vom împlini așteptările persoanelor cu dizabilități și ne vom bucura de toate beneficiile erei digitale. Cerem drepturi de autor echilibrate care să slujească acestor scopuri de care fiecare cetățean european va beneficia.

Add a comment

Cuprins

Ce înseamnă site accesibil

Un site web accesibil înseamnă un site web de calitate care poate fi utilizat de către orice persoană, indiferent ce echipament hardware sau browser foloseşte, indiferent care este limba sa nativă sau dacă el are o dizabilitate, o problemă de sănătate care îl impiedică să folosească site-ul în mod obişnuit. În acest articol nu vom intra în detalii legate de crearea unui site care să ofere conţinutul în mai multe limbi pentru a fi accesibil şi pentru cei care nu sunt vorbitori de limba română.

Add a comment

europeana: primii pași

Proiectul Europeana este un proiect care are ca scop dezvoltarea unor servicii de accesare a patrimoniului cultural european digitizat. A apărut la inițiativa din 2005 a președinților Jaques Chirac, Aleksander Kwasniewski, Jose Luis Zapatero și a premierilor Gherhard Scroeder, Silvio Berlusconi și Ferenc Gyurcsany1.

În scrisoarea adresată Președintelui Comisiei Europene Jose Manuel Barroso, se motivează nevoia creării unei „biblioteci digitale europene” care să valorifice “diversitatea și bogăția din bibliotecile europene” în așa fel încât acest patrimoniu „să fie digitizat, disponibil online” pentru a-și „ocupa locul în viitoarele geografii ale cunoașterii”2.

Se recunoaște existența unor proiecte de digitizare a bibliotecilor europene, dar și fragmentarea și lipsa de unitate a acestor proiecte, fiind conștientizată nevoia de a crea o rețea care să susțină aceste eforturi, în încercarea de răspunde provocărilor viitorului.

Add a comment

Primesc adesea de la colegii din țară întrebări referitoare la diverse aspecte ale profesiei noastre.ex


{xtypo_info}Una dintre cele mai recente întrebări este legată de normarea activităților din bibliotecă: „Vă rog să-mi spuneți dacă aveți știință de existența unor reglementări, standarde .... la nivel internațional, care să prevadă o durată medie de timp pentru deservirea unui utilizator într-o secție cu acces liber. Știu că generalizările sunt periculoase, dar aș vrea să știu dacă există macar niște timpi maximi și minimi pentru operațiuni cum ar fi tranzacții de referințe simple sau mai complexe, efectuarea împrumutului, completarea unei fișe etc.”
Atașez un răspuns orientativ bazat pe practicile din SUA fără a pretinde că am epuizat subiectul și invit la dialog pe această temă.{/xtypo_info}

Add a comment

Biblioteca Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi anunţă lansarea în reţeaua youtube a unui set de patru tutoriale video, create pentru a familiariza utilizatorii cu Zotero, un posibil asistent software în organizarea referinţelor bibliografice.ManagementulReferintelorZoteroLenutaUrsachi.png

Crearea acestui gen de tutoriale se face cu ajutorul unor programe software numite screen recording software. Acestea înregistrează imagini ale activităţilor pe care le desfăşori ca urmare a utilizării computerului: mişcarea cursorului, editarea de text, selectarea din meniu etc. Sunt instrumente de lucru excelente, cu ajutorul cărora poţi dezvolta tutoriale într-o manieră comprehensivă şi atractivă.

Tutorialele create de Biblioteca Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi au fost create cu programul software open source CamStudio, disponibil gratuit de pe site-ul http://camstudio.org/
Au fost studiate tutoriale online care au contribuit la înţelegerea modului de funcţionare, dintre care cele mai importante probleme au fost: stabilirea regiunii în care se face înregistrarea, alegerea codec-urilor pentru formatele audio şi video, setările pentru audio, video şi program.
Ulterior, pentru realizarea produselor finite (combinarea de imagine şi video) a fost utilizat programul Windows Live Movie Maker.

Add a comment

Libertatea, prosperitatea şi dezvoltarea societăţii şi a indivizilor sunt valori umane fundamentale. Ele pot fi atinse doar dacă cetăţenii bine informaţi au posibilitatea să îşi exercite drepturile democratice şi să joace un rol activ în societate. Participarea constructivă şi dezvoltarea democaţiei se bazează pe existența unui nivel satisfăcător al educației și pe accesul liber și nelimitat la cunoștințe, idei, cultură şi informații.

Biblioteca publică, poarta locală spre cunoaştere, oferă indivizilor şi grupurilor sociale condiţiile de bază pentru învățarea pe tot parcursul vieții, câștigarea independenței în luarea deciziilor şi dezvoltarea culturală a individului și a grupurilor sociale.

Manifestul acesta proclamă credinţa UNESCO în biblioteca publică ca forţă vie pentru educaţie, cultură şi informare, ca agent esenţial în încurajarea păcii şi bunăstarii spirituale prin intermediul intelectelor bărbaţilor şi femeilor.

De aceea, UNESCO încurajează autoritățile naționale și locale să susțină și să se implice activ în dezvoltarea bibliotecilor publice.

Add a comment

cfl coverNiciun bibliotecar, în acest moment, nu poate să se izoleze de problemele drepturilor de autor. De ce? Pentru că trebuie să înțelegem regimul resurselor pe care le gestionăm. Valoarea lor pentru cititori dar și valoarea acestora pentru autorii lor. Dar există un aspect foarte important pentru care regimul drepturilor de autor trebuie înțeles: cum să încurajăm autorii să îmbrățișeze noi modele de publicare (licențele Creative Commons), mijlocite de tehnologiile digitale. Acesta este marele câștig și trebuie să facem eforturi în a-l însuși.

Toate resursele sunt binevenite în scopul clarificării terminologiei, practicilor și a bunelor uzanțe privind drepturile de autor.
În anul 2010, EIFL punea la dispoziția celor interesați o curriculă online deschisă (http://www.eifl.net/copyright-for-librarians) elaborată în cooperare cu Centrul Berkman pentru Internet și Societate al Harvard.

Resursa poate fi accessată beneficiind de mai multe formate pentru orice dispozitiv de lecturare aveți (doar limba engleză).

Această resursă poate fi accesată online aici: http://cfl.eifl.net/ro/Pagina_principal%C4%83

Add a comment

Aceasta este imaginea preluată de pe site-ul Creative Commons: „CC 4.0 este aici”.În anul 2007 a apărut versiunea 3.0 a licențelor libere Creative Commons. Creșterea adoptării licențelor CC este legată de nevoia celor care emit sau crează acte și/sau opere a le distribui granular. De fapt, utilizarea unei licențe Creative Commons este una legată de responsabilitatea asupra conținutului. Această repsonsabilitate este strâns legată de înțelegerea mediului electronic în care aceste resurse își vor produce efectele juridice.
Iată acum, la șase ani distanță avem o nouă versiune a licențelor care a dorit satisfacerea a cât mai multor scenarii posibile de utilizare. Citând din articolul scris de Diane Peters în urma Summitului Global al CC din 2011 (Varșovia) țintele la acel moment erau:
[...]

  • Internaționalizarea - poziționarea licențelor noastre pentru a ne asigura că sunt bine primite, ușor de înțeles și ușor de adoptat în întreaga lume;
  • Interoperabilitatea - mărirea interoperabilității între licențele CC și alte licențe pentru a reduce fricțiunile între utilizatori (commons), pentru a promova standarde și pentru a stimula proliferarea licențelor;
  • Trăinicia - anticiparea noilor oportunități dinamice și de natură legală care permite noii suite de licențe să reziste în viitor;
  • Date/PSI/Știință/Educație - recunoașterea și eliminarea impedimentelor în calea adoptării CC-ului de guverne cât și de alte instituții de stat și această arenă cât și din alte zone.
  • Sprijinirea adoptării modelelor și platformelor existente - a fi mereu în gardă pentru a fi gata de adaptare la nevoile comunității existente a celor care adoptă licențele echilibrând licențele de dinaintea versiunii 4.0, fiind incluse aici guvernele dar și alte corpuri și tipuri de organisme.”
Add a comment

Sectorul: Administraţie şi servicii publice
Versiunea: 00
Data aprobării: 09.05.2013
Data propusă pentru revizuire: 20/11/ 2016
Iniţiator proiect: Arhivele Naţionale ale României

 

Echipa de redactare:
Coordonator: dr. Alina Pavelescu, director adjunct Arhive Naţionale;
Dr. Arcadie Bodale, inspector superior, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Iaşi;
Dr. Ioana Grigorie, consilier superior, Biroul Arhive Administrative şi Culturale – Arhivele Naţionale;
Livia Miloşescu, şef Biroul Resurse Umane - Arhivele Naţionale ale României;
Dr. Bogdan Florin Popovici, consilier superior, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Braşov;
Ruxandra Priminescu, şef Biroul Arhive Tehnice şi de Înregistrare – Arhivele Naţionale;
Dr. Mircea Stănescu, consilier superior, Biroul Arhive Contemporane –Arhivele Naţionale;
Cătălin Mihai Zarzără, şef Biroul Judeţean al Arhivelor Naţionale Teleorman;
Cornelia Vlaşin, consilier superior, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Bistriţa-Năsăud.

 

Verificator sectorial: Stancu Laura Daniela – director Direcţia Arhiva Centrală – Consiliul Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii.

 

Comisia de validare:
Gabriel Chifu, vicepreşedinte Comitetul Sectorial Administraţie şi Servicii Publice;
Georgeta Anghel, consilier superior Arhivele Naţionale ale României;
Oana Barbălată, inspector superior Arhivele Naţionale ale României.

 

Denumirea documentului electronic: SO_arhivist_00
Responsabilitatea pentru conţinutul standardului ocupaţional revine Comitetului Sectorial Administraţie şi Servicii Publice.

Add a comment

Prof.univ.dr.ing., dr. marketing Angela Repanovici

Universitatea Transilvania din Brașov
Președinte Secțiunea Cultura Informației, Asociația Bibliotecarilor din România
arepanovici@unitbv.ro



Perioada pe care o traversăm ne supune la noi provocări. Criza economică nu ne dă speranțe prea mari cu privire la resursele bugetare, suport financiar în dezvoltarea de proiecte sau dezvoltări pe termen lung.


Pe de altă parte comunitatea academică trebuie să își îndeplinească misiunea de a instrui noua generație, de a crea cunoștințe și de a menține cercetarea științifică la nivel competitiv.


Noi serii de doctoranzi au pornit pe drumul cunoașterii, inovării și creației științifice.
Avem și satisfacții: prin efortul colectiv al consorțiului ANELIS plus avem pe o perioadă iarăși acces la baze de date științifice și bibliometrice.
Marea mea dilemă o reprezintă inerția în reacții cu privire la accesul deschis la informații pe de o parte a comunității academice și pe de altă parte a bibliotecilor universitare.

Add a comment

Dezbatere realizată cu sprijinul Universității din București, Facultatea de Litere - Specializarea Științe ale Informării și Documentării, Biblioteca Pedagogică Națională „I.C.Petrescu”, Biblioteca Metropolitană, Asociația Bibliotecarilor din România în cadrul programului de diseminare a proiectului Acces – Formarea profesională continuă, calificare / recalificare garanția succesului pe piața muncii pentru angajați, un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013.

Gaudeamus2013bib 6996 Gaudeamus2013bib 6997 Gaudeamus2013bib 6999 Gaudeamus2013bib 7001 Gaudeamus2013bib 7004 Gaudeamus2013bib 7008 Gaudeamus2013bib 7010

Gaudeamus2013bib 7011 Gaudeamus2013bib 7014 Gaudeamus2013bib 7015

Realizatori: Mirela Nicolae (realizator-coordonator, Radio Romania Cultural) și Mirela Stana (Radio Romania Cultural).

{ogg}biblioteciLaGaudeamus2013part1{/ogg}

Add a comment

Subcategorii

Aceasta este categoria unde veți putea găsi materiale din domeniul Culturii Informației.

Pentru că este nevoie de îndrumare la nivel de tutoriat, vă invităm să parcurgeți materialele propuse de colegii noștri.

Documentele relevante pentru Cultura Informației.

Rapoarte de activitate
Cursuri
Articole generale care privesc științele informației la nivel global.
Cadrul de reglementare a activităților breslei.

Legislația BAMG-urilor (Biblioteci, Arhive, Muzee, Galerii) din România. 

Legislație de bibliotecă pentru România.

Legislația arhivelor din România

Legislația aplicabilă muzeelor din România.

Acestă categorie conține acte emise de instituții ale Statului român care vin să completeze legislația primară pentru domeniu.

Vom aduce profilele de specialiști așa cum acestea sunt recunoscute la nivel național sub denumirea de standarde ocupaționale.

Profile de specialiști care lucrează în arhive.

Promovarea politicilor naționale, internaționale, la nivel asociativ și chiar instituționale - exemple de bune practici pentru biblioteci, arhive, muzee și galerii.

Aspecte practice care privesc activitatea de zi cu zi a breslei.

Membrii comunității sunt încurajați să folosească această categorie pentru a-și încadra articolele cu tematică dedicată.

Această secțiune va găzdui resurse dedicate celor care sunt obișnuiți să învețe cu ajutorul îndrumărilor filmate.

Această secțiune este dedicată practicii conservării paginilor web.