reprezentare logo Kosson

Cazul colaborativ

Importanța Wikipediei

  • este cel de-al șaptelea cel mai vizitat site web de pe internet
  • 500 de milioane de vizitatori lunar
  • 8000 de accese pe secundă
  • în top 10 al căutării referințelor pentru articolele științifice

Wikipedia este un punct de pornire omniprezent pentru cercetare. Studenții, bibliotecarii, chiar și doctorii, aruncă un ochi pe Wikipedia pentru a porni cercetarea, pentru a primi o perspectivă asupra domeniului, pentru a găsi surse relevante și pentru a intra în contact cu părerile comune și cu sumarele pentru un anumit domeniu. Utilizarea în acest fel al Wikipediei, reflectă dependența puternică de surse, care a rezultat în transformarea Wikipediei în cea mai mare bibliografie gestionată din istoria umanității. În era informațională, căutarea nu mai începe în bibliotecă. Începe cu o căutare făcută prin intermediul Google și după primele articole care trimit pe Wikipedia. Există o zicală în lumea bibliotecilor care spune că regăsirea informației se întâmplă „în altă parte”[1] (însemnând că nu în bibliotecă în sine). Ceea ce este mai puțin menționat este faptul că „în altă parte” este Wikipedia. Oricine are preocupări în științele informației, accesul public la informație, cunoaștere deschisă sau în disciplinele cu specializare, trebuie să înțeleagă rolul Wikipediei ca o resursă culturală puternică. Dimensiunea impresionantă a Wikipediei, a crescut odată cu gradul impresionant de utilizare, dar pentru o cultură digitală bine însușită este înțelegerea modului în care Wikipedia lucrează, de ce funcționează Wikipedia, când nu funcționează și cum să evaluezi gradul de credibilitate ca un consumator sofisticat de informație (pentru mai multe informații despre aceste însușirea acestor abilități, vezi paginile de asistență de la WP:Research). Universitățile și bibliotecile universitare sunt în poziția unică de a-și instrui studenții și personalul universitar privind cum ar trebui să fie folosită Wikipedia. Acestea sunt în poziția privilegiată de a îmbunătăți Wikipedia. Există o paletă variată de feluri de cooperare în beneficiul ambelor părți iar această pagină le va contura pentru a găsi și adapta programe care se potrivesc cel mai bine propriei instituții. Biblioteca Wikipedia împreună cu mulți alți membri ai comunităților Wikipediei, Resurselor educaționale deschise și Open GLAM sunt aici pentru a ajuta!

De ce Wikipedia aparține universităților și bibliotecilor de cercetare

Educația și practicile de cercetare

Bibliotecile, mai ales în cadrul universitar, investesc semnificativ în îmbunătățirea cadrului de cercetare și cultură în campusuri și în propriile comunități. Împlicarea în Wikipedia oferă oportunități de a educa grupuri diferite ale organizației. Studenții pot fi împlicați în cultura informațională prin intermediul programelor Wikipediei; corpul profesoral poate fi implicat în dezvoltarea celor mai bune practici pentru învățarea studenților practicile de cercetare și cultura informației. Edit-a-thon-urile, cursurile, temele implicând Wikipedia și specialiștii în Wikipedia, toate constituie resurse pentru biblioteci pentru biblioteci care ca acestea să fie liderii discuțiilor publice privind starea informației, a cunoașterii și a accesului la aceasta.

Wikipedia should be 'better integrated' into teaching”, Times Higher Education
Wikipedia, a Professor's Best Friend”, Chronicle of Higher Education"
Wikipedia use - nothing to be ashamed about”, Monash University
From Audience to Authorship to Authority: Using Wikipedia to Strengthen Research and Critical Thinking Skills”, ACRL
Using Wikipedia: a scholar redraws academic lines by including it in his syllabus”, The Conversation
5 ways Wikipedia can help teach research and critical thinking skills”, Wiki Ed Foundation Regăsirea informației prin intermediul bibliotecii Știm faptul că cercetătorii își încep căutările pe web și chiar direct pe Wikipedia. Lucrul direct cu membrii comunității Wikipediei permite bibliotecilor și bibliotecarilor să se implice direct cu problemele care privesc expunerea propriilor colecții în Wikipedia și dialogul continuu privind cum să aduci cercetătorii citați pe web înapoi în bibliotecă, unde pot accesa aceste resurse direct și pot găsi mai mult ajutor privind necesitățile lor de informare.

Putting the Library in Wikipedia”, Information Today
Librarypedia: The Future of Libraries and Wikipedia”, Library Journal/The Digital Shift
Using Wikipedia to Extend Digital Collections”, D-Lib Magazine
Librarian Perception of Wikipedia: Threats or Opportunities for Librarianship?”, Libri

Cum te poți implica

Învățând Wikipedia ca parte a Culturii Digitale

Una dintre cele mai mari slăbiciuni ale folosirii publice a Wikipediei în zona de cercetare și căutare de informații, este aceea că de multe ori nu înțeleg cum este construită Wikipedia, cum se folosește într-un proces de cercetare și în exercitarea altor abilități cheie în gândirea critică și cercetarea asistată digital. Mai mult, mare parte din conținutul Wikipediei este conectat la opere de referință care pot fi greu de găsit: poți folosi abilitățile de cercetare în Wikipedia ca pe o fereastră în alte practici de cercetare în resursele propriei biblioteci. Aceste abilități se aplică deopotrivă Wikipediei și unei game largi de alte medii de cercetare digitale: Wikipedia oferă conjugat punctele forte și slăbiciunile Web-ului 2.0 și multe din caracteristicile unor materiale de referință tradiționale. Vedeți pagina de asistență WP:Research sau celălalt ghid extins de la File:Evaluating Wikipedia brochure.pdf pentru ceva ponturi despre evaluarea conținutului Wikipedia.
Vezi și Wikipedia:Wikipedia Education Program

Specialiștii Wikipedia

Comunitatea Wikipedia a dezvoltat în ultimii cinci ani roluri specifice care afiliază biblioteci și instituții culturale pentru ca acestea să recruteze persoane care să ajute în distribuirea ușoară a vastei cunoașteri stocate folosind comunitatea Wikipedia și a proiectelor surori sprijinite de Comunitatea Wikipedia extinsă. Aici este o încadrare a rolurilor pe care le pot îndeplini bibliotecile ordonate de la cel mai mic ca resurse până la cel mai mare:

Specialist Wikipedia itinerant - Wikipedia Visiting Scholar

Este cel mai mic rol ca și costuri/investiții pe care bibliotecile îl pot face pentru a implica un specialist al Wikipediei în poziția de specialist Wikipedia itinerant.
La fel ca în cazul afilierii tradiționale a acestui rol pentru un cercetător, Specialistul Wikipedia itinerant permite editorilor implicați în Wikipedia să intre în parteneriat cu biblioteca unei universități pentru a avea acces la resursele de cercetare existente.
Specialiștii itineranți obțin acces liber și deplin la catalogul online a bibliotecii pentru a îmbunătăți articolele enciclopediei. Parteneriatele sunt neplătite și de la distanță. Editorii au acces la cele mai bune resurse, în vreme ce bibliotecile ajută în misiunea lor de a distribui cunoașterea, învățând în același timp cum să beneficieze de puterea Wikipediei. Ținta este de a construi și de a întări legăturile între universități, sursele creării de cunoaștere nouă și Wikipedia, cea mai mare platformă pentru diseminarea asteia, cu scopul de a stabili o relație benefică între bibliotecari (eroii cercetării) și editorii Wikipediei (superstarurile cunoașterii publice). Mergeți aici pentru mai multe informații despre program și aici pentru învăța mai multe despre Specialiștii itineranți.
Pentru mai multe informații: Wikipedia: Biblioteca Wikipedia/Specialiștii itineranți Wikipedia.

Interni în bibliotecă

Cel mai nou rol în comunitate, cel al internilor, permite studenților neinstruiți sau personalului să experimenteze cu editarea Wikipediei reflectând diferite componente ale colecției ale unei anumite instituții. Internii Wikipedia sunt angajați de bibliotecile partenere pentru a contribui cu nou conținut la Wikipedia care să o îmbunătățească, care îmbunătățește profilul resurselor digitale ale bibliotecii și oferă studenților o introducere educativă în Wikipedia și cele mai bune practici specialiștilor din biblioteci care folosesc canalele de media sociale. Acești interni editează conținut specific de interes pentru bibliotecă în timp ce învață mai multe despre cum să contribuie la Wikipedia prin modelul dezvoltat de Programul Educațional Wikipedia (vezi mai jos). Acești interni oferă o investiție cu risc scăzut privind timpul și energia comparativ cu Specialistul Wikipedia itinerant, permițând un efort mult mai bine focalizat privind expunerea elementelor de colecție. Internii sunt mai ales bine plasați în cadrul colecțiilor speciale având acces la surse secundare extinse.
Mai multe detalii: Wikipedia:The_Wikipedia_Library/Library_interns

Wikipedist rezident

Wikipediștii rezidenți oferă cea mai mare investiție de energie și resurse într-o bibliotecă, dar pot avea unele dintre cele mai mari satisfacții în expunerea bbliotecii prin intermediul Wikipedia: wikipediștii în rezidență sunt membri (de regulă plătiți) ai comunității Wikipedia, care sunt angajați pentru o perioadă de timp extinsă pentru a ușura colaborarea dintre comunitatea Wikimedia și instituție. Wikipediștii rezidenți investesc destulă energie pentru a se asigura că instituția are îndeajuns de multă cunoaștere și capacitate de a colabora cu Wikipedia, desfășurând evenimente, coordonând donații și instruind personalul și voluntarii afiliați sau cercetătorii, care să desfășoare diverse activități (editathon-uri, clase de instruire, etc.). Prin investiții mari aceste roluri oferă câștiguri substanțiale: presa legată de wikipediștii rezidenți este de regulă puternică și pozitivă; wikipediștii-rezidenți pot explora strategic resursele unei organizații pentru a identifica care modele de colaborare ar funcționa cel mai bine. Wikipedistul rezident va avea conexiunile și instrumentele de a găsi și sprijini contribuțiile voluntare din comunitatea digitală a Wikipediei.Pentru mai multe informații: outreach:Wikipedian in Residence

Programul educațional

Studenți vin în biblioteci pentru a lucra la proiecte de cercetare în fiecare semestru, dar cel mai ades acea muncă este aruncată la finalul semestrului, văzută doar de câteva perechi de ochi. Programul Educațional Wikipedia caută să abată corpul masiv de cercetare care se pierde prin potențarea studenților de a o distribui pe Wikipedia. Programul Educațional al Wikipedia oferă personalului facultății și a celui de sprijin instrumente pentru proiectarea temelor care îmbunătățesc abilitățile studenților privind lectura, scrisul, cercetarea, gândirea critică, traducerea și colaborarea, acumulări de cultură a informației și media, precum și aprofundarea înțelegerii drepturilor de autor, plagiat, citarea resurselor și cetățenie digitală.În cele mai multe cazuri, studenții redactează articole Wikipedia în locul lucrărilor de cercetare tradiționale, intrând în poziția pedagogică a evaluării literaturii. Aceste teme implică studenții în scrierea pentru o audiență globală cu o țintă globală reală: să ofere acces public la informații noi. Mijlocirea temelor în programul educațional, permite bibliotecilor să se implice în practicile educaționale legate de cercetare, să învețe studenții noțiuni de cultura informației și să solicite studenților să se implice cu o largă selecție de surse secundate disponibile acestora prin colecțiile bibliotecilor de cercetare.

Pentru materiale de instruire, vezi WP:Wikipedia Education Program.
Pentru informație globală și mai multe resurse despre program, vezi  outreach:Education/About/Overview.Pentru mai multe informații și sprijin direct pentru teme educaționale în Canada și în Statele Unite, vezi Fundația pentru Educație Wikipedia.

Evenimente

Wikipedienilor le place să povestească despre Wikipedia; cercetătorilor, care contribuie la Wikipedia, le place să vorbească de teoriile lor și interacțiunile din spatele propriilor contribuții; oamenii de știință investighează Wikipedia ca pe un subiect de cercetare. Dezbaterile sau atelierele de la toate aceste persoane ar putea crea oportunități pentru a crește nivelul dezbaterii în propriul campus nu numai despre Wikipedia, ci și despre cultura informației și diseminarea cunoașterii. Comunitatea chiar ține un eveniment anual intitulat „ Femeile și Wikipedia”, care subliniază importanța acestor momente (dorim să te încurajăm să organizați unul în timpul săptămânii Accesului Deschis). Atunci când ne gândim la dezbateri legate de Wikipedia, vorbim pe următoarele coordonate:

Cursuri

Fără a urmări un angajament activ al voluntarilor în Wikipedia, cursurile s-ar putea focaliza pe un subiect de interes cu dinamică pentru cercetătorii și studenții din propriul campus. De regulă, intructorii Wikipedia se angajează într-un subiect de larg interes pentru campus prin prisma Wikipedia. În ultimii ani, interesul în creștere pentru anumite subiecte a crescut numărul speakerilor wikipedieni care dezbat subiecte privind, de exemplu: reprezentarea femeilor sau a altor minorități în comunitatea și pe subiectele focalizate, de regulă, pe subiectele de interes ale acestor grupuri așa cum sunt studiile pe probleme etnice, studiile dedicate femeilor sau tematici largi cum ar fi umanioarele; cunoașterea în domeniul medical, Wikipedia și efectul său asupra sănătății publice; cercetarea privind cultura informației, accesul deschis sau drepturile de autor și internetul; instituțiile de cultură, Wikipedia și modelul deschis pentru colaborare. În mod curent, cursurile nu au intenția de a crea o acțiune care să fie urmată, ci mai mult să stârnească conversația.

Evenimente pentru a convinge/informative

În mod regulat, profesorii din facultăți, personalul sau alte comunități profesionale din campus ar putea fi interesate de Wikipedia. Evenimentele de informare permit diseminarea informațiilor privind Wikipedia în întreg capusul: fie că este promovarea Programului de Educație al Wikipedia oferind instruire privind cum pot fi interpretate articolele Wikipedia în scop de cercetare sau cum Wikipedia oferă exemple care privesc alte preocupări din zona culturii informației. De exemplu, Bibliotecile Universității West Virgina au găzduit o întrunire cu tema Femeile și Wikipedia împreună cu cercetătorii, voluntarii Wikipediei și personalul Fundației pentru Educație a Wiki.

Evenimente de instruire sau ateliere de lucru

Wikipedia are cea mai dezvoltată documentație privind cum să fie organizate evenimente de instruire pentru a edita Wikipedia. Cel mai frecvent acestea iau formatul editathon-urile (vezi mai jos), atelierele de lucru ar putea include și alte forme de diseminare a informației: bibliotecarii voștri doreasc să învețe cum să adauge surse în articolele Wikipediei? profesorii de la facultate doresc să învețe cum să includă Wikipedia în predarea cursurilor?

Editathon-urile

Stați în comunitatea unui campus și membrii acesteia doresc să contribuie la Wikipedia? De ce nu încerci un editathon Wikipedia? Editathon-urile se întâmplă acolo unde un grup de contribuitori noi și experimentați se adună pentru o editare extinsă. Acestea au câteva beneficii mari: aceștia oferă timp și spațiu dedicat pentru ca voluntarii să poată contribui la dezvoltarea relațiilor instituțiilor cu Wikipedia iar în domeniul cercetării din comunitatea Wikipedia am aflat că noii utilizatori, mai ales noii contribuitori, care sunt minorități demografice în comunitatea Wikipedia așa cum sunt femeile și seniorii se simt mai confortabil învățând cum să realizeze propriul impact asupra Wikipediei în limitele personale. Cel mai ades, aceste evenimente sunt organizate în jurul subiectelor de importanță pentru organizația gazdă, implică voluntarii și completează golurile Wikipediei, de exemplu editathon-urile Wikipedia:Meetup/ArtAndFeminism sau Black Lives Matter din 2015. Kitul pentru ateliere de lucru potențate systemic descrie procesele atunci când ne gândim la edithaton-urile focalizate pe diversitate. Cu toate că edithathon-urile sunt instrumente puternice pentru a introduce conținut la Wikipedia pe termen scurt, aceste evenimente nu poate crea mereu impact pozitiv durabil: edithaton-urile universitare nu atrag, de regulă, prea mulți participanți cu excepția cazului în care un grup de cercetători sau o anumită grupă solicită participarea; voluntarii care nu sunt wikipedieni și care se prezintă la evenimente, este puțin probabil să continuie să contribuie pe cont propriu după (chiar dacă de cele mai multe ori dobândesc mai multe informații de cultura informației și despre Wikipedia); iar organizarea evenimentelor poate necesita un număr de ore dedicate de voluntari și de personal în prealabil. Atunci când plănuiți edithathon-urile, planificați oportunitățile de a continua cum ar fi alte edithathon-uri, lucrul cu voluntarii, oportunități de verificare și/sau oportunități educaționale. Edithathon-urile pot fi foarte bine încununarea unor evenimente (de exemplu, să urmeze unei conferințe).

Mai multe informații: Outreach:GLAM/Model_projects/Edit-a-thon_How-To

Colecțiile de bibliotecă, colecțiile speciale și arhivele

Patrimoniul colecțiilor speciale includ surse primare (în cazul materialelor de arhivă), dar și materiale secundare valoroase (în cazul cărților rare, publicații seriale istorice și colecții cu adâncime care pot conține lucrări publicare cu circulație restrânsă). Pentru că în Wikipedia este preferată citarea surselor secundare, este cel mai bine să nu vă focalizați pe operele sursă primară. Pentru operele pe care le considerați surse primare, comunitatea Wikipedia a dezvoltat o suită de strategii pentru galerii, biblioteci, arhive și muzee pentru a sjuta integrarea acestora în comunitatea Wikipedia. Proiectele de succes includ transcrieri pe WikiSource și încărcarea de resurse media libere pe Wikimedia Commons. Pentru mai multe informații despre diferitele modele pentru arhivare și colecțiile speciale, vezi studiile de caz GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums) și bunele practici.

Încărcarea imaginilor și a altor resurse media digitale

Resurele tale sunt unice? Deții controlul privind drepturile de autor pentru aceste resurse? Sunt acestea în domeniul public? Dacă da, comunitatea Wikipedia este o cale publică fantastică pentru a disemina aceste imagini digitale, materiale video și audio. Pentru mai multe informații, vezi Ghidul pentru încărcarea pe pachete, Ghidul pentru parteneriatele privind conținutul, Proiectul pentru kitul GLAMwiki.

Legarea la colecțiile de arhive și identificarea instrumentelor de ajutor

În vreme ce materialele surse primare nu sunt surse preferabile pentru Wikipedia, includerea referințelor către colecțiile de arhivă într-un articol, poate constitui o cale excelentă de a conduce cercetătorii interesați către colecții bogate ca resurse suplimentare. Atunci când se face referință către descrieri de colecții de arhivă sau când sunt căutate instrumente de ajuor, va trebui să se ia măsuri de siguranță. Dacă editorul este afiliat instituției deținătoare, acesta ar trebui să includă doar referințe către colecțiile care ar putea oferi cele mai bune informații despre un anumit subiect. Editorul ar trebui să fie atent să includă referințe către alte colecții importante care aparțin altor instituții. Referințele către colecțiile de arhivă pot fi incluse în secțiunea „Linkuri externe” a unui articol iar dacă sunt îndeajuns de multe referine către colecțiile de arhivă, poate că ar fi mai bine să fie atrasă atenția către acest grup de referințe prin adăugarea unei subsecțiuni intitulate „Referințe către colecțiile de arhivă”. Pentru mai multe informații, consultați Ghidul pentru arhivistul de bibliotecă al Wikipedia

Referințe către căutările generale în colecții

Multe articole din Wikipedia privesc subiecte care sunt reprezentate în multe colecții de bibliotecă. Pentru aceste subiecte, o persoană poate adăuga șabloane speciale care se leagă la căutări efectuate în catalogul online sau la serviciile de regăsire ale unei biblioteci preferate de cititor. (Cititorul va fi rugat să aleagă biblioteca preferată prima oară când accesează legăturile iar după aceea, căutările vor fi direcționate în acel loc în mod automat până când vor șterge cooki-urile setate.) Plasarea acestor șabloane în Linkurile externe sau secțiunea Lecturi suplimentare ale unui articol, permite multor biblioteci să fie conectate fără a necesita un link separat pentru fiecare bibliotecă. Exemple de astfel de șabloane se pot găsi în articolele despre Louisa May Alcott și tulburarea afectivă bipolară. Pentru mai multe informații privind adăugarea și utilizarea acestor șabloane și cum să faci să funcționeze legăturile din acestea către biblioteca proprie, în cazul în care aceste nu sunt deja disponibile, vezi Wikipedia:Forward to Libraries.

Cum să scrii despre propria instituție

Pe de o parte, instituțiile sunt depozite de cunoaștere privind propria istorie iar programele și aces istorie ar trebui să fie înregistrate în locuri precum Wikipedia. Pe de altă parte, Wikipedia se îngrijește să fie o enciclopedie neutră și să evite publicitatea care ar putea aluneca din cauza autorilor într-un conflict de interese. Angajaților universităților nu li se interzice să scrie despre propriile instituții, dar ar trebui să fie foarte atenți să o facă bine și să obțină o experiență de succes. Sfatul de bază pentru tine este a) strânge cercetări din surse independente; b) fă-ți un cont (pentru tine, nu organizația din care faci parte) și menționează afilierea instituțională pe pagina de utilizator; c) redactează o ciornă neutră; d) roagă alți editori să o evalueze; e) implică-te atent în problemele ridicate de comunitate în discuții. Pentru mai multe informații, ghidul privind conflictul de interes, te poate conduce prin cele mai bune practici.

Contruirea de interfețe tehnice cu bibliotecile

Wikipedia și proiectele surori Wikimedia Commons și Wikidata sunt vaste colecții de cunoaștere structurată, resurse media și date. Aceste colecții pot oferi instrumente puternice pentru comunitatea bibliotecilor în același timp ca o cale pentru descoperiri asistate de instrumente așa cum sunt Remixing Archival Metadata Project și Forward to Libraries și ca parte a unor platfeorme pentru biblioteci așa cum sunt platformele LibGuides și Search and Discovery. Până la urmă, Wikipedia este punctul zero de pornire pentru cercetători: ce-ar fi dacă bibliotecile ar vedea avantajul și ar integra Wikipedia mai mult în ecosistelul bibliotecilor? Sunt și conversații în continuă creștere în comunitatea Wikipedia în jurul unor instrumente precum un șablon pentru metadate de arhive, Wikipedia:The Wikipedia Library/Archivists/Citation sau ținerea citărilor într-o bază de date structurată pentru a le face mai utile și regăsibile, Wikidata:WikiProject_Source_MetaData. Dacă ai idee de un proiect tehnic, caută echipa Bibliotecii Wikipedia la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Crearea unei Strategii Wikipedia pentru propria bibliotecă sa consorțiu

Lista lungă a activităților de mai sus este urmată de pesoane sau echipe mici de oameni din cadrul unei organizații. Având unul sau mai mulți susținători, funcționează bine, dar cel mai adesea nu se poate extinde pentru a permite îndeajuns de multă capacitate instituțională pentru toate activitățile. Uneori aceste activități cel mai bine sunt reunite sub o strategie unică pentru a asigura că resursele organizatorice sunt folosite cu efect. O strategie pentru încurajarea angajamentului propriului GLAM este de a oferi indicații privind contribuțiile personalului. De exemplu, Arhivele Naționale ale Statelor Unite oferă îndrumări propriului personal privind cum să se implice în proiectele Wikimedia (vezi îndrumările de aici). Biblioteca de Stat al New South Wales au avansat cu îndrumările, elaborând un set similar, dar au creat și un mandat intern, care, atunci când responsabilitățile legate de muncă o permit, personalul ar trebui să aducă la lumină cercetările și resursele organizaționale de interes public folosind proiectele Wikimedia. Acest lucru a condus la un număr de strategii de succes pentru îmbunătățirea regăsirii, incluzând Lista Australian_diarists din Primul Război Mondial, care a fost documentată în acest articol de blog. Uneori, stabilirea unor strategii organizaționale este cel mai bine făcută în organizațiile similare ca o alianță sau consorțiu de instituții cu aceeași orientare: coaliții de organizații care explorează o gamă variată de experimente, pentru a vedea care sunt activitățile care ajută în atingerea țintelor biliotecilor. Cel mai bine documentat exemplu de rețea care adaptează strategiile GLAM-Wiki, precum cele descrise mai sus în cazul bibliotecilor și a rețelelor de bibliotecă, este deschiderea realizată de Amical Wikimedia împreună cu rețeaua de biblioteci publice din Catalonia. Folosind sprijinul și infrastructura oferite de această infrastructură, aceștia au putut oferi asistență unui număr de peste 100 de biblioteci după trei ani de activități prin care s-au deschis. Similar, METRO a folosit un Specialist Wikipedia itinerant pentru a extinde rețeaua din zona New York și comunitatea de practică: Wikipedia:GLAM/METRO.

Resurse

Introducere

Materiale video

  • "The Future of Libraries and Wikipedia" Wikimania 2014 talk in London recorded in July. An updated overview of the program and its work bridging publishers, libraries, reference experts, digital information specialists, and open access advocates.
  • "Wikipedia and Libraries: Increasing Your Library's Visibility": OCLC Webinar recorded December 2104. Updates on the Wikipedia Library project, overview of the project from the university library perspective. Includes commentary and work in progress from two University institutions who were early participants: Rutgers University and Montana State University.
  • OCLC Webinar on "The Wikipedia Library Project—what is it, and how can you be involved?": OCLC Webinar recorded February 2014. Overview of the project at that time from the view of university library participation. Learn about hosting a Wikipedia editor in order to enhance the article citation process on Wikipedia. Find out about making e-collections available online via the Worldcat knowledge base, so that students and others on campus can see links in Wikipedia to full-text articles that the library makes available.
  • OCLC Webinar: "Improving Wikipedia Show and Tell": OCLC Webinar recorded December 2014. Librarians and archivists share their processes for adding links to collections and other content to Wikipedia. Presentations include both lessons learned and successes. Several of the presenters “share desktops” to show how they edit Wikipedia articles to include library and archival resources.
  • "Librarypedia: The Future of Libraries and Wikipedia": Jake Orlowitz, Head of The Wikipedia Library presenting at Wikimania London in August 2014. On the inspiration for the program and the many opportunities for Wikipedia to become an open research hub for the modern web. ( slides)
  • "Student Online Research and Critical Thinking: Wikipedia in Education": 2014 Turnitin Education Week presentation explores how Wikipedia can be integrated into university courses as a touchpoint for thinking about research, digital literacy, critical thinking, and the reliability of information. Review's Wikipedia's founding pillars and core policies, its importance to the free knowledge movement, and its internal debates and challenges, particularly when used in an educational setting. ([ Student Online Research and Critical Thinking: Wikipedia in Education - a presentation focused on integrating Wikipedia into the pedagogical function of research environments slides])
  • OCLC Webinar "Wikipedia and Libraries: What's the Connection?": OCLC webinar recorded July 2012. OCLC Research Wikipedian in Residence Max Klein discussed what's happened between Wikipedia and libraries in the past and what it means for the future. Discussed the variety of Wikipedia in Residence positions and the opportunities for libraries working with Wikipedia, as well as described how OCLC Research is working to integrate Authority Control into Wikipedia. He also presented "Behind the Secret Door: Tips and Tricks for Librarians using Wikipedia."

Studii de caz

Cărți de instruire

Lecturi alese

  • "Using Wikipedia to Teach Information Literacy", College and Undergraduate Libraries
    "Wikipedia is increasingly becoming the go-to reference resource for the newest generation of students...Librarians and faculty should help remove the stigma associated with Wikipedia by embracing this Website and its imperfections as a way to make information literacy instruction valuable for the twenty-first-century student."
  • "Wikipedia and the University, a case study", Teaching in Higher Education
    "Our conclusion is that whilst Wikipedia is now unofficially integrated into universities, it is not ‘the’ information resource as feared by many and that an enlightened minority of academics have attempted to assimilate it into their teaching."
  • "Faculty Perception of Wikipedia in the California State University System", New Library World
    "Overall, faculty perceptions of Wikipedia have shifted in Wikipedia’s favor and that some faculty members create interesting and unique assignments that involve Wikipedia or Wikipedia-like work."
  • "In Defense of Wikipedia", 100 Law Library Journal
    "Research instructors should teach students to use Wikipedia properly, rather than trying to convince them not to use it...Wikipedia can be used to help teach the importance of evaluating sources."
  • "How and why do college students use Wikipedia?", Journal of the American Society for Information Science and Technology
    This study supports the knowledge value of Wikipedia, despite students' cautious attitudes toward Wikipedia. The study suggests that educators and librarians need to provide better guidelines for using Wikipedia, rather than prohibiting Wikipedia use altogether."
  • "The paradox of expertise: is the Wikipedia Reference Desk as good as your library?", Journal of Documentation
    "On all three SERVQUAL measures quality of answers produced by the Wikipedia Reference Desk is comparable with that of library reference services."
  • "Wikipedia Lover, Not a Hater: Harnessing Wikipedia to Increase the Discoverability of Library Resources", Journal of Web Librarianship
    "Spurred by an OCLC report that only two percent of college and university students began research by consulting library resources, University of Houston Digital Services staff sought to add content from the University of Houston Digital Library to Wikipedia in order to insert primary source digital materials into the research workflow of students and faculty. As a result, referrals from Wikipedia to the University of Houston Digital Library have increased significantly and the pilot project is now the basis for an ongoing University of Houston Digital Services program."
  • " Amplifying the Impact of Open Access: Wikipedia and the Diffusion of Science", arXiv.org
    "We find that, controlling for field and impact factor, the odds that an open access journal is referenced on the English Wikipedia are 47% higher compared to closed access journals. Moreover, in most of the world’s Wikipedias, a journal’s high status (impact factor) and accessibility (open access policy) both greatly increase the probability of referencing. Among the implications of this study is that the chief effect of open access policies may be to significantly amplify the diffusion of science, through an intermediary like Wikipedia, to a broad public audience."
  • " Wikipedia in Education: Acculturation and learning in virtual communities", Learning, Culture and Social Interaction
    "By taking advantage of a virtual community, educators can literally bring a whole thriving community into their classrooms. The acculturation of the educational group into the culture of a hosting virtual community, through collaborative actions, conflicts and disturbances, results to the formation of a collective zone of proximal development: what the students' group manages to perform today with the aid of the community's members will be performed independently tomorrow. The formation of a virtual learning community through the procedural and structural coupling of two discrete activity systems opens a new space for participatory learning."
  • " “You get what you need” : A study of students’ attitudes towards using Wikipedia when doing school assignments"
    "The main finding suggests that students favor Wikipedia because the site provides them with what they need, being fast, flexible, and easy to use. At the same time, students are aware of credibility issues associated with Wikipedia. A discrepancy between students’ positive attitudes to including Wikipedia in their school-related literacy practices and their teachers’ lack of approval of this knowledge source is discussed."

Persoana de contact

  • Jake Orlowitz, jorlowitz@wikimedia.org, Conducător al Bibliotecii Wikipedia

1. Dempsey, Lorcan. "Discovery happens elsewhere". Lorcan Dempsey's Weblog. accesat la 21 ianuarie 2015.

Aceasta este o traducere a articolului original de la https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:The_Wikipedia_Library/Research_libraries