Libertatea, prosperitatea şi dezvoltarea societăţii şi a indivizilor sunt valori umane fundamentale. Ele pot fi atinse doar dacă cetăţenii bine informaţi au posibilitatea să îşi exercite drepturile democratice şi să joace un rol activ în societate. Participarea constructivă şi dezvoltarea democaţiei se bazează pe existența unui nivel satisfăcător al educației și pe accesul liber și nelimitat la cunoștințe, idei, cultură şi informații.
Biblioteca publică, poarta locală spre cunoaştere, oferă indivizilor şi grupurilor sociale condiţiile de bază pentru învățarea pe tot parcursul vieții, câștigarea independenței în luarea deciziilor şi dezvoltarea culturală a individului și a grupurilor sociale.
Manifestul acesta proclamă credinţa UNESCO în biblioteca publică ca forţă vie pentru educaţie, cultură şi informare, ca agent esenţial în încurajarea păcii şi bunăstarii spirituale prin intermediul intelectelor bărbaţilor şi femeilor.
De aceea, UNESCO încurajează autoritățile naționale și locale să susțină și să se implice activ în dezvoltarea bibliotecilor publice.
Biblioteca publică
Biblioteca publică este centrul local de informare, care pune la îndemână tot felul de informații și cunoaștere utilizatorilor săi.
Serviciile bibliotecii publice sunt oferite pe baza accesului egal pentru toți, indiferent de vârstă, rasă, sex, religie, naţionalitate, limbă sau statut social. De aceea, este necesară oferirea de servicii şi materiale specifice utilizatorilor care nu pot, din diferite motive, să le folosească pe cele obişnuite.
Această categorie cuprinde, de exemplu, minorităţile lingvistice, persoanele cu disabilităţi sau cele din spitale sau închisori.
Toate grupele de vârstă trebuie să găsescă materiale adecvate nevoilor lor. Pe lângă materialele tradiţionale, colecţiile şi serviciile trebuie să includă toate tipurile de medii şi tehnologii moderne.
Calitatea înaltă şi adecvarea la nevoile şi condiţiile locale sunt esențiale. Materialele trebuie să reflecte tendinţele curente şi evoluţia societăţii dar şi memoria încercărilor şi imaginaţiei umane.
Collecţiile şi serviciile nu trebuie să fie supuse nici unei forme de cenzură ideologică, politică sau religioasă, precum nici presiunilor comerciale.
Misiunile bibliotecii publice
Urmatoarele misiuni cheie, referitoare la informare, alfabetizare, educaţie şi cultură, ar trebui să fie în centrul serviciilor bibliotecii publice:
1. crearea şi întărirea deprinderilor de lectură la copii începând de la vârste fragede;
2. susţinerea educaţiei individuale şi autodidacte dar şi a celei instituţionale la toate nivelele;
3. oferirea de posibilităţi pentru dezvoltarea creativităţii personale;
4. stimularea imaginaţiei și creativității copiilor şi a tinerilor;
5. promovarea conștientizării moştenirii culturale, a aprecierii artei, realizărilor științifice şi inovaţiilor;
6. oferirea posibilității de accesare și exprimare culturală a tuturor artelor dramatice;
7. încurajarea dialogurilor inter-culturale şi susţinerea diversităţii culturale;
8. susţinerea tradiţiei orale;
9. asigurarea accesului cetăţenilor la toate tipurile de informaţie comunitară;
10. oferirea de servicii informaţionale adecvate firmelor, asociaţiilor şi grupurilor de interese locale;
11. facilitarea deprinderii abilităţilor informaţionale şi de operare a calculatorului;
12. susţinerea şi participarea la activităţi şi programe de alfabetizare pentru toate vârstele și chiar iniţierea lor dacă este necesar.
Finanţare, legislaţie şi reţele
Utilizarea bibliotecii publice trebuie să se facă, în principiu, fără plată. Biblioteca publică este responsabilitatea autorităţilor locale şi naţionale. Trebuie să fie susţinută de legislaţii specifice şi finanţată de autorităţile naţionale şi locale. Trebuie să fie o componentă esenţială a oricărei strategii pe termen lung care se referă la cultură, informare, instrucţie şi educaţie.
Pentru asigurarea coordonării şi cooperării între biblioteci la nivel naţional, legislaţia şi planurile strategice trebuie să definească şi să promoveze o reţea naţională a bibliotecilor pe baza standardelor de servire acceptate.
Reţeaua bibliotecilor publice trebuie să fie proiectată în relaţie cu bibliotecile naționale, regionale, de cercetare şi speciale dar şi cu bibliotecile din şcoli, colegii şi universităţi.
Operare şi management
Trebuie formulată o politică clară, care definește obiective, priorităţi şi servicii legate de nevoile comunităţii locale. Biblioteca publică trebuie să fie eficient organizată şi trebuie să păstreze standarde profesionale de funcționare.
Trebuie să fie asigurată buna cooperare cu parteneri relevanţi - de exemplu, grupuri de utilizatori şi profesionşti la nivel local, regional, naţional, dar şi internaţional.
Serviciile trebuie să fie accesibile tuturor membrilor comunităţii, inclusiv persoanelor cu handicap. De aceea, biblioteca trebuie să aibă cladiri bine poziţionate, spații bune pentru citit şi studiat, tehnologii adecvate şi suficiente ore de funcţionare care să se suprapună peste timpul liber al utilizatorului. Acest lucru implică în mod egal existenţa serviciilor speciale adresate celor care se află în imposibilitatea de a vizita biblioteca.
Serviciile bibliotecii trebuie să se adapteze la diferitele nevoi ale comunităţilor din zone rurale şi urbane.
Bibliotecarul este un intermediar activ între utilizatori şi resurse. Pregătirea profesională şi educaţia continuă a bibliotecarului sunt indispensabile pentru a putea asigura servicii adecvate.
Este necesară oferirea de programe de deschidere către public şi programe de educare a utilizatorilor, pentru a-i ajuta pe aceștia să beneficieze de toate resursele.
Punerea în practică a manifestului
Factorii de decizie la nivel naţional şi local, precum şi comunitatea bibliotecilor în general, din toată lumea, sunt îndemnaţi să implementeze principiile exprimate în acest manifest.
(IFLA-UNESCO Public Library Manifesto 1994 -