A debutat ieri
De ce este importantă educația deschisă pentru biblioteci?
R: Pentru că niciodată în întreaga sa existență ca instituție umană, biblioteca nu a putut fi separată de procesul educativ.
Argumente:
- Biblioteca o parte integrată prin toate serviciile pe care le oferă.
- Biblioteca a fost primul furnizor de conținut pentru constituirea manualelor ca depozitar al cunoașterii scrise.
- Biblioteca a fost și continuă să fie spațiul educativ continuu pentru toate vârstele prin propriile programe.
De ce trebuie bibliotecile să se implice?
R: Pentru că în România sunt încă percepute ca având un rol pasiv.
Argumente:
- Comunitățile deservite nu cunosc îndeaproape faptul că biblioteca este mult, mult dincolo de viziunea tradițională care atribuie un rol pasiv în conștiința colectivă.
- Membrii comunității nu percep bibliotecile ca spații educative.
R: Pentru că bibliotecarii își modifică permanent setul de abilități și calificări.
- Bibliotecarii devin adevărați instructori. Unii dintre aceștia pun pasiune în actul educativ și caută recunoașterea formală a acestui nou statut.
- Bibliotecarii devin manageri ai resurselor electronice fie prin digitizarea propriilor colecții, fie prin gestionarea noilor conținuturi achiziționate.
R: Pentru că nu există un alt spațiu comunitar care să satisfacă contactul direct cu fondurile
Argumente:
- Pentru o zonă de comfort intelectual, biblioteca este prima alegere oriunde pe glob. La concurență cu librăriile.
- Pentru că este destinul bibliotecii publice să asigure intimitatea și conmfortul celor care caută cunoașterea.
- Pentru că dăm acces liber la raft, la catalog, la resursa imprimată, la baza de date.
- Pentru că sunt mulți copii care nu au alt spațiu sau intimitatea și tihna pentru a-și pregăti temele.
Ce trebuie să facă managerul de bibliotecă?
R: Reconfigurează biblioteca pentru a oferi un spațiu care să invite și care să fie „acasă”.
Argumente:
- Necesitatea demolării zidurilor care intimidează (estetice, mentale și fizice).
- Împrospătarea aerului, înfățișării spațiilor de consultare, de lucru, de cercetare, de INOVARE.
- Schimbarea cadrului de gândire de la „nu am bani pentru asta” la „bani sunt peste tot, datoria mea este să-i atrag”.
- Asigurarea unei tranziții line și eficiente de la „fondul nostru de carte...” la „colecțiile noastre digitale...”.
- Capacitarea bibliotecarilor angajați ca adevărați parteneri în procesul de decizie.
Ce trebuie să fac eu bibliotecarul?
R: Remarcă schimbarea și adaptează-te permanent cu zâmbetul pe buze pentru că o întreagă comunitate îți va zâmbi.
Argumente:
- Necesitatea demolării zidurilor care intimidează (estetice, mentale și fizice).
- Operarea eficientă și înțelegerea resurselor existente în colecții.
- Înțelegerea cadrului legal în care sunt operate resursele pentru a putea consilia creatorii privind cum că le folosească și mai ales cum să le reasambleze.
- Să se perfecționeze continuu privind resursele electronice proprii dar mai ales ce există pe Internet.
- Necesitatea celor care caută răspunsuri de a se baza pe o asistență umană de calitate.
R: Să devii un bun discriminator de calitate.
Argument: Asta facem de câteva mii de ani! Excelează, te rog! Cum? Întreabă asociațiile noastre de profil. Vei găsi un sprijin permanent alături de propriile eforturi. Zona digitală este cel mai mare raft cu acces liber. Strucutrează-l pentru că ai cunoașterea.
Care este rolul bibliotecii în Educația Deschisă?
R: Mediere și ofertare a materialelor pe care educația deschisă trebuie să se bazeze.
Argumente:
- Avem în misiunea instituției datoria de a media aceste resurse.
- Avem o calitate și un avantaj: suntem depozitar al memoriei locale.
- Avem depozitul legal. Știm destul de bine ce se produce.
Acum, merită menționate cîteva lucruri privind evenimentele săptămânii așa cum se vor desfășura în România.
Ieri s-a desfășurat un prim eveniment. Uniunea Editorilor din România (UER) a deschis sesiunea de primăvară-vară 2014 a Centrului Naţional „Proedit” de formare a angajaţilor din sectorul editorial şi din domeniile adiacente, cu o conferinţă de maxim interes: „Drepturile de autor si educatia in era digitală”, susţinută de Bogdan Manolea, consultant juridic în dreptul tehnologiei informaţiei şi de proprietate intelectuală şi Nicolaie Constantinescu, arhitect informaţional, expert în resurse educaţionale deschise.
Mâine, la Biblioteca Județeană Brașov „George Barițiu”, se va organiza un atelier iar pentru mai multe detalii vă invit să vizitați blogul instituției la
Totul va culmina cu momentul de vineri unde sper că ne vom vedea cât mai mulți și că va fi un bun start pentru multe parteneriate.