reprezentare logo Kosson
{xtypo_dropcap}Î{/xtypo_dropcap}n Raportul comun pentru 2008 privind progresul, al Consiliului şi al Comisiei, referitor la punerea în aplicare a "Programului de lucru Educaţie şi formare profesională 2010" s-a pus accentul pe crearea unor locuri de muncă, garantând faptul ca toţi cetăţenii dobândesc competenţele necesare desfăşurării profesiei pentru care s-au pregătit. Invăţarea continuă contribuie la susţinere şi inovaţie. Astfel, obiectivele esenţiale ale Strategiei de la Lisabona  sunt: creşterea economică şi crearea locurilor de muncă.
Menţionăm un proiect al companiei Orange, liderul telecomunicaţiilor mobile în Romania, care anunţă deschiderea oficială a unui centru de training în cadrul Facultăţii de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, colaborând cu Universitatea Politehnica Bucureşti pentru proiecte adresate studenţilor. Astfel, formare studenţilor încă din facultate este o metodă binevenită. Această initiativă se încadrează într-un proiect mai amplu, Orange Education Program, prin care Orange se implică în îndrumarea şi pregătirea viitorilor specialişti în telecomunicaţii.

S-a constatat, în ultimii anii, ca există o slabă calificare a cetăţenilor pe piaţă muncii. Astfel, s-a investit în programe de recalificare, cursuri şi reconversie profesională, precum a stabilit şi programul Bologna.    

După ultima comunicare de la Bruxelles, din data de 12 noiembrie 2007, Comisia  Comunităţilor Europene s-a bazat foarte mult pe “triunghiul cunoaşterii” (educaţie, cercetare, inovare), jucând un rol esenţial în creşterea economică şi a ocupării forţei de muncă.

Agenda Lisabona susţine modernizarea învăţământului  superior, stabilindu-se o creştere a autonomiei universitare din ce în ce mai ridicată. Se remarcă evoluţia tot mai mare a programelor de finanţare din Fonduri Structurale, cu prioritate pe educaţie şi formare profesională până în 2010, în scurt timp ajungându-se la un consens în privinţa cadrului European de calificări. Dacă se vasusţine modernizarea învăţământului atunci şi resursa umană va fi un punct de investiţie majoră. Niciun factor nu influenţează competenţele elevilor, decât calitatea formării profesionale a dascălilor.
 
Trebuie sa amintim sistemul european de certificare a competenţelor profesioniştilor din informare şi documentare (CERTIDoc) este cofinanţat prin programul Leonardo da Vinci. Programul "Leonardo da Vinci" (PLV) a fost iniţiat şi lansat de Uniunea Europeana în anul 1994, ca un program comunitar de cooperare transnaţională în domeniul formării profesionale a forţei de munca. Proiectul CERTIDoc vizează ansamblul specialiştilor din sectorul informării – documentării care operează în sectoare de activitate foarte diverse, precum şi specialiştii responsabili cu formarea şi utilizatorii sectoarelor publice şi private. CERTIDoc este un sistem european unic de certificare. Astfel, orice profesionist european va putea alege organismul la care va dori să-şi depună candidatura, iar certificatul pe care îl va obţine va fi recunoscut în toate ţările UE care au aderat la acest sistem. România a adoptat sistemul Bologna de câţiva ani, si astfel aceasta  a trebuit  să-si revizuiasca toata programa învăţământului după modelul european. 
 
In domeniul biblilogiei şi ştiinţei informării precizam câteva obiective fundamentale :
  • Competenţe cognitive:  cunoaşterea noţiunilor fundamentale de  limbă şi literatură română şi o limbă străină modernă, aprofundarea celor mai importante teorii şi practici din managementul şi marketingul publicaţiilor de orice natură şi principalele teorii şi curente culturale şi literare ;
  • Competenţe aplicativ-operaţionale: capacitatea de a redacta, edita, clasifica în cadrul celor mai noi medii de comunicare şi tehnologii,  competenţa de a selecta termeni din tezaure specializate şi surse de informare, analiza pertinentă a structurilor lingvistice şi literare, prelucrarea informaţiile documentare, exprimarea eficientă în scris şi oral, identificarea şi  utilizarea de  noi surse ale informaţie .
  • Competenţe de comunicare şi relaţionale: comunicarea eficienta în limbile română şi într-o limbă străină modernă, stăpânirea noile medii şi tehnici de comunicare şi clasificare.
Intre recomandarile Agendei Lisabona se afla şi aceea ca trebuie să se ridice nivelul de calificare al forţei de munca şi să se depăşească dezavantajele socio-economice prin investiţia în acces şi participare la cursuri de calificare a cetăţenilor slab pregătiţi. Atenţie mare trebuie acordată cadrelor didactice, care au nevoie de o pregătire profesională şi de o dezvoltare profesională continuă; de asemenea, cadrele didactice trebuie să se implice activ în inovaţie şi reformă. Pentru o bună colaboare ar trebui să existe o monitorizare reciprocă în fiecare tară pentru dezvoltarea liniilor principale din cadrul Strategiei de la Lisabona în acord cu situatia particulară existentă. Trebuie să se dezvolte strategii de învăţare viabile pentru a continua raportul comun din 2010.