reprezentare logo Kosson

logo_eyci-2009.gifObiectivul anului 2009 este de a se promova creativitatea și capacitatea de inovare drept competențe-cheie pentru toți. Acest aspect este în concordanță cu Comunicarea Comisiei „O strategie cuprinzătoare privind inovarea în UE” în care se precizează că „fără educația drept politică centrală, inovarea va rămâne nesprijinită. Aceasta trebuie să promoveze talentul și creativitatea încă de la început”. Astfel, programul „Învățarea de-a lungul vieții” este un mijloc important de sprijinire a acestei inițiative. Acest An european va fi sprijinit, după caz, de alte politici și programe din domenii conexe, precum întreprinderile, societatea informațională,dezvoltarea rurală și coeziunea. (COM(2008) 159 final)

Lansarea oficială s-a făcut pe 7 ianuarie în prezenţa reprezentanţilor Parlamentului Republicii Cehe şi a Senatului în contextul preluării preşedenţiei Uniunii Europene de către Republica Cehă. România a fost reprezentată de ambasadorul său domnul Radu Mihăileanu, director de film.

0x3i8204.jpgAnul European al Creativităţii şi Inovării are drept ţintă con;tientizarea importanţei creativităţii şi inovării pentru dezvoltarea personală, socială şi economică; de a disemina bune practici; pentru a stimula educaţia şi cercetarea şi de a stimula dezbaterea politică legată de aceste subiecte

Mesajul principal

Creativitatea şi inovarea contribuie la prosperitatea economică precum şi la bunăstarea individuală şi socială.

Grupurile ţintă

Activităţile desfăşurate de-a lungul Anului European al Creativităţii şi Inovării 2009 au drept ţintă diferite grupuri care include tinerii, formatorii, firmele şi legislatorii precum şi publicul în general. Organizaţiile societăţii civile sunt încurajate să se mobilizeze şi să se implice la nivel local, naţional şi european.

Actorii principali

  • La nivelul Uniunii Europene, Directoratul Comisiei pentru Educaţie şi Cultură este organismul presponsabil pentru implementarea EYCI 2009 în asociere cu Directoratul General pentru Intreprinderi şi Industrie. Alte Directorate Generale responsabile pentru politicile domeniilor aflate în legătură vor întreprinde acţiuni relevante în acest an. Parlamentul European, Comitetul Regiunilor, precum şi Comitetul Economic şi Social contribuie, de asemenea la campanie prin implementarea diferitelor activităţi relevante.

  • În fiecare Stat membru există câte un coordonator la nivel naţional, de obicei, un reprezentant al Ministerului Educaţiei, care este responsabil pentru coordonarea şi implementarea programleor dedicate acestui an la nivel naţional.

Pentru România există două contacte cărora puteţi să vă adresaţi:

Cristian Alexandrescu, General Inspector Ministry of Education, Research and Youth
G-ral Berthelot Street 28-30 RO-010174 Bucharest Tel.: 00 40 214 056 221
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Virginia Enache, Ministry of Education, Research and Youth G-ral Berthelot Street 28-30
RO-010174 Bucharest Tel.: 00 40 214 056 221
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.


 Tabloul general

EYCI 2009 se desfăşoară în cadrul general al câtorva iniţiative politice europene care găzduiesc Creativitatea şi Inovarea. Printre altele următoarele merită menţionate:


Documentele oficiale ale Anului European al Creativităţii şi Inovării 2009 le găsiţi la:

Decision of the European Parliament and of the Council concerning the European Year of Creativity and Innovation (2009):RO

Explanatory Memorandum proposal presented by the European Commission for the European Year of the Creativity and Innovation 2009:RO

Pe 16 Februarie deja a avut loc o primă dezbatere la Bruxelles intitulată „Mărirea Economiei Cunoaşterii Europene”

 


Pentru cei grăbiţi:

Articolul 1

Obiect

Anul 2009 este desemnat "Anul European al Creativității și Inovării" (numit în continuare "Anul").

Articolul 2

Obiective

(1) Obiectivul global al Anului este de a sprijini eforturile statelor membre de promovare a creativității, prin învățarea de-a lungul vieții, drept motor pentru inovare și factor-cheie pentru dezvoltarea competențelor personale, profesionale, antreprenoriale și sociale și bunăstarea tuturor membrilor societății.

(2) Obiectivul specific al Anului este de a sublinia, printre altele, următorii factori care pot contribui la promovarea creativității și a capacității de inovare:

(a) crearea unui mediu favorabil inovării și adaptabilității într-o lume aflată în continuă schimbare; trebuie luate în considerare toate formele de inovare, inclusiv pe planul social și antreprenorial;

(b) evidențierea deschiderii spre diversitate culturală drept mijloc de încurajare a comunicării interculturale și promovarea unei mai strânse legături între arte, precum și cu școlile și universitățile;

(c) stimularea sensibilității estetice, dezvoltării emoționale, gândirii creative și intuiției la toți copiii, de la vârsta cea mai fragedă, inclusiv în învățământul preșcolar;

(d) sensibilizarea în privința importanței creativității, a inovării și a spiritului antreprenorial pentru dezvoltarea personală, precum și pentru creșterea economică și ocuparea forței de muncă, precum și încurajarea unei mentalități antreprenoriale, în special în rândul tinerilor, prin cooperarea cu mediul de afaceri;

(e) promovarea educării, în domeniile matematic, științific și tehnologic, a aptitudinilor de bază și avansate favorabile inovării tehnologice;

(f) încurajarea deschiderii către schimbare, creativitate și rezolvarea problemelor în calitate de competențe favorabile inovării, care se pot aplica unei varietăți de contexte profesionale și sociale;

(g) lărgirea accesului la o serie de forme creative de exprimare atât prin intermediul învățământului formal, cât și prin activități neformale și informale pentru tineret;

(h) sensibilizarea publicului, atât în interiorul, cât și în exteriorul pieței muncii, în ceea ce privește importanța creativității, a cunoașterii și a flexibilității într-o epocă a schimbărilor tehnologice și a integrării globale rapide pentru o viață prosperă și satisfăcătoare, precum și oferirea mijloacelor care să permită cetățenilor să-și îmbunătățească oportunitățile de angajare în toate domeniile în care creativitatea și capacitatea de inovare joacă un rol important;

(i) promovarea designului drept activitate creativă care contribuie în mod semnificativ la inovare, precum și la dobândirea de aptitudini de gestionare a inovării și a designului, inclusiv noțiuni de bază în materie de protecție a proprietății intelectuale;

(j) dezvoltarea creativității și a capacității inovatoare în organizațiile private și publice prin formare și încurajarea acestora de a utiliza mai bine potențialul creativ atât al angajaților, cât și al clienților.

Articolul 3

Conținutul măsurilor

Măsurile care trebuie luate pentru a se atinge obiectivele stabilite la articolul 2 includ următoarele activități realizate la nivel european, național, regional sau local, legate de obiectivele Anului:

(a) conferințe, evenimente și inițiative de promovare a dezbaterii și de sensibilizare în privința importanței creativității și a capacității de inovare;

(b) campanii de informare și promovare pentru a difuza mesajele-cheie;

(c) identificarea de exemple de bune practici și difuzarea de informații privind promovarea creativității și a capacității de inovare;

(d) realizarea de sondaje și studii la nivel comunitar sau național.

În afară de activitățile cofinanțate de Comunitate, în conformitate cu articolul 6, Comisia și statele membre pot identifica alte activități care contribuie la obiectivele Anului și pot permite ca denumirea anului să fie menționată în promovarea activităților respective, în măsura în care acestea contribuie la realizarea obiectivelor prevăzute la articolul 2.

Articolul 4

Coordonarea la nivel național

Fiecare stat membru numește un coordonator național responsabil de organizarea participării țării respective la An. Coordonatorul asigură coordonarea, la nivel național, a activităților referitoare la An.

Articolul 5

Coordonarea la nivel european

Comisia convoacă reuniuni ale coordonatorilor naționali pentru a coordona la nivel european punerea în aplicare a Anului și pentru a schimba informații cu privire la punerea în aplicare a acestuia la nivel național.

  Articolul 6

Finanțarea

Cofinanțarea la nivel european a activităților din cadrul Anului este în conformitate cu prioritățile și normele care se aplică, anual sau multianual, programelor existente, în special în domeniul educației și formării. Atunci când este cazul, programe și politici din alte domenii, precum cultura, comunicarea, întreprinderile, coeziunea, dezvoltarea rurală, cercetarea și societatea informațională, pot sprijini activitățile desfășurata cu ocazia Anului European al Creativității și Inovării.