Obiectivul anului 2009 este de a se
promova creativitatea și capacitatea de inovare drept
competențe-cheie pentru toți. Acest aspect este în concordanță
cu Comunicarea Comisiei „O strategie cuprinzătoare privind
inovarea în UE” în care se precizează că „fără educația
drept politică centrală, inovarea va rămâne nesprijinită.
Aceasta trebuie să promoveze talentul și creativitatea încă de la
început”. Astfel, programul „Învățarea de-a lungul vieții”
este un mijloc important de sprijinire a acestei inițiative. Acest
An european va fi sprijinit, după caz, de alte politici și programe
din domenii conexe, precum întreprinderile, societatea
informațională,dezvoltarea rurală și coeziunea. (COM(2008)
159 final)
Lansarea
oficială s-a făcut pe 7 ianuarie în prezenţa reprezentanţilor
Parlamentului Republicii Cehe şi a Senatului în contextul preluării
preşedenţiei Uniunii Europene de către Republica Cehă. România a
fost reprezentată de ambasadorul său domnul Radu Mihăileanu,
director de film.
Anul European al Creativităţii şi
Inovării are drept ţintă con;tientizarea importanţei
creativităţii şi inovării pentru dezvoltarea personală, socială
şi economică; de a disemina bune practici; pentru a stimula
educaţia şi cercetarea şi de a stimula dezbaterea politică legată
de aceste subiecte
Mesajul principal
Creativitatea şi inovarea contribuie
la prosperitatea economică precum şi la bunăstarea individuală şi
socială.
Grupurile ţintă
Activităţile desfăşurate de-a
lungul Anului European al Creativităţii şi Inovării 2009 au drept
ţintă diferite grupuri care include tinerii, formatorii, firmele şi
legislatorii precum şi publicul în general. Organizaţiile
societăţii civile sunt încurajate să se mobilizeze şi să se
implice la nivel local, naţional şi european.
Actorii principali
La nivelul Uniunii Europene,
Directoratul Comisiei pentru Educaţie şi Cultură este organismul
presponsabil pentru implementarea EYCI 2009 în asociere cu
Directoratul General pentru Intreprinderi şi Industrie. Alte
Directorate Generale responsabile pentru politicile domeniilor
aflate în legătură vor întreprinde acţiuni relevante în acest
an. Parlamentul European, Comitetul Regiunilor, precum şi Comitetul
Economic şi Social contribuie, de asemenea la campanie prin
implementarea diferitelor activităţi relevante.
În fiecare Stat membru există
câte un coordonator la nivel naţional, de obicei, un reprezentant
al Ministerului Educaţiei, care este responsabil pentru coordonarea
şi implementarea programleor dedicate acestui an la nivel naţional.
Pentru România există două contacte
cărora puteţi să vă adresaţi:
Cristian Alexandrescu, General Inspector Ministry of Education,
Research and Youth
G-ral Berthelot Street 28-30 RO-010174
Bucharest Tel.: 00 40 214 056 221 Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Virginia Enache, Ministry of Education, Research and Youth G-ral
Berthelot Street 28-30
RO-010174 Bucharest Tel.: 00 40 214 056
221 Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Tabloul general
EYCI 2009 se desfăşoară în cadrul
general al câtorva iniţiative politice europene care găzduiesc
Creativitatea şi Inovarea. Printre altele următoarele merită
menţionate:
Pe 16 Februarie deja a avut loc o primă dezbatere la Bruxelles
intitulată „Mărirea Economiei Cunoaşterii Europene”
Pentru cei grăbiţi:
Articolul
1
Obiect
Anul
2009 este desemnat "Anul European al Creativității și
Inovării" (numit în continuare "Anul").
Articolul
2
Obiective
(1)
Obiectivul global al Anului este de a sprijini eforturile statelor
membre de promovare a creativității, prin învățarea de-a lungul
vieții, drept motor pentru inovare și factor-cheie pentru
dezvoltarea competențelor personale, profesionale, antreprenoriale
și sociale și bunăstarea tuturor membrilor societății.
(2)
Obiectivul specific al Anului este de a sublinia, printre altele,
următorii factori care pot contribui la promovarea creativității
și a capacității de inovare:
(a)
crearea unui mediu favorabil inovării și adaptabilității într-o
lume aflată în continuă schimbare; trebuie luate în considerare
toate formele de inovare, inclusiv pe planul social și
antreprenorial;
(b)
evidențierea deschiderii spre diversitate culturală drept mijloc de
încurajare a comunicării interculturale și promovarea unei mai
strânse legături între arte, precum și cu școlile și
universitățile;
(c)
stimularea sensibilității estetice, dezvoltării emoționale,
gândirii creative și intuiției la toți copiii, de la vârsta cea
mai fragedă, inclusiv în învățământul preșcolar;
(d)
sensibilizarea în privința importanței creativității, a inovării
și a spiritului antreprenorial pentru dezvoltarea personală, precum
și pentru creșterea economică și ocuparea forței de muncă,
precum și încurajarea unei mentalități antreprenoriale, în
special în rândul tinerilor, prin cooperarea cu mediul de afaceri;
(e)
promovarea educării, în domeniile matematic, științific și
tehnologic, a aptitudinilor de bază și avansate favorabile inovării
tehnologice;
(f)
încurajarea deschiderii către schimbare, creativitate și
rezolvarea problemelor în calitate de competențe favorabile
inovării, care se pot aplica unei varietăți de contexte
profesionale și sociale;
(g)
lărgirea accesului la o serie de forme creative de exprimare atât
prin intermediul învățământului formal, cât și prin activități
neformale și informale pentru tineret;
(h)
sensibilizarea publicului, atât în interiorul, cât și în
exteriorul pieței muncii, în ceea ce privește importanța
creativității, a cunoașterii și a flexibilității într-o epocă
a schimbărilor tehnologice și a integrării globale rapide pentru o
viață prosperă și satisfăcătoare, precum și oferirea
mijloacelor care să permită cetățenilor să-și îmbunătățească
oportunitățile de angajare în toate domeniile în care
creativitatea și capacitatea de inovare joacă un rol important;
(i)
promovarea designului drept activitate creativă care contribuie în
mod semnificativ la inovare, precum și la dobândirea de aptitudini
de gestionare a inovării și a designului, inclusiv noțiuni de bază
în materie de protecție a proprietății intelectuale;
(j)
dezvoltarea creativității și a capacității inovatoare în
organizațiile private și publice prin formare și încurajarea
acestora de a utiliza mai bine potențialul creativ atât al
angajaților, cât și al clienților.
Articolul
3
Conținutul
măsurilor
Măsurile
care trebuie luate pentru a se atinge obiectivele stabilite la
articolul 2 includ următoarele activități realizate la nivel
european, național, regional sau local, legate de obiectivele
Anului:
(a)
conferințe, evenimente și inițiative de promovare a dezbaterii și
de sensibilizare în privința importanței creativității și a
capacității de inovare;
(b)
campanii de informare și promovare pentru a difuza mesajele-cheie;
(c)
identificarea de exemple de bune practici și difuzarea de informații
privind promovarea creativității și a capacității de inovare;
(d)
realizarea de sondaje și studii la nivel comunitar sau național.
În
afară de activitățile cofinanțate de Comunitate, în conformitate
cu articolul 6, Comisia și statele membre pot identifica alte
activități care contribuie la obiectivele Anului și pot permite ca
denumirea anului să fie menționată în promovarea activităților
respective, în măsura în care acestea contribuie la realizarea
obiectivelor prevăzute la articolul 2.
Articolul
4
Coordonarea
la nivel național
Fiecare
stat membru numește un coordonator național responsabil de
organizarea participării țării respective la An. Coordonatorul
asigură coordonarea, la nivel național, a activităților
referitoare la An.
Articolul
5
Coordonarea
la nivel european
Comisia
convoacă reuniuni ale coordonatorilor naționali pentru a coordona
la nivel european punerea în aplicare a Anului și pentru a schimba
informații cu privire la punerea în aplicare a acestuia la nivel
național.
Articolul
6
Finanțarea
Cofinanțarea
la nivel european a activităților din cadrul Anului este în
conformitate cu prioritățile și normele care se aplică, anual sau
multianual, programelor existente, în special în domeniul educației
și formării. Atunci când este cazul, programe și politici din
alte domenii, precum cultura, comunicarea, întreprinderile,
coeziunea, dezvoltarea rurală, cercetarea și societatea
informațională, pot sprijini activitățile desfășurata cu ocazia
Anului European al Creativității și Inovării.