Bucuria de a lucra cu computerele
Planificarea succesului [
Acest ghid este dedicat bibliotecarilor suprasolicitaţi şi aduce spre cunoaştere cele mai importante lucruri care privesc cele mai bune practici pentru elaborarea, construirea şi gestionarea tehnologiei computerelor din biblioteca proprie. De fapt, documentul este în sine intitulat „cartea de bucate” a bibliotecarului sau poate mai degrabă „reţetarul” bibliotecarului confruntat cu tehnologia. Consider că este un material foarte, foarte util pentru că şi bibliotecarii români trebuie să ţină pasul şi să înţeleagă faptul că viitorul este în strânsă legătură de folosirea intensivă a tehnicii de calcul. Acest reţetar este rezultatul lucrului colaborativ al peste 235 de bibliotecari din Statele Unite, ceea ce în sine îl face un document de o deosebită importanţă dovedind că acolo unde se doreşte şi este util se poate colabora pentru binele comun al breslei. În fine, numai exemple demne de urmat şi nu de meditat pe marginea lor după reţeta binecunoscută: „uite cum fac alţii” :D.
Reţetarul este organizat pe şase segmente cheie care pot fi abordate individual în funcţie de gradul de interes pe care-l manifestă cititorul:
-
Planificarea şi luarea deciziilor,
-
Comunicare şi parteneriate,
-
Achiziţia şi instalarea tehnologiilor,
-
Întreţinerea şi susţinerea tehnologiei,
-
Reţelistică şi securitate,
-
Inovarea
La o trecere rapidă prin documentul pe care vi-l recomand cu cea mai mare căldură ar trebui să dăm atenţie în primul rând la întrebarea De ce să elaborăm un plan tehnologic ? Răspunsul, pe scurt vine din dorinţa de a evita risipa de timp şi resurse şi uneori de a duplica eforturile în cazul lucrului colaborativ. Da, acest document pune un accent deosebit şi pe lucrul colaborativ, el însuşi fiind o dovadă vie a ce se poate înfăptui cu dorinţa de a schimba ceva şi puterea pe care libertatea de comunicare ţi-o oferă. Complementar se oferă modelul de elaborare al unui Buget pentru tehnologie şi Locurile de unde poţi să te informezi privind tehnologiile: reviste, bloguri, siteuri, conferinţe, instruire, webinare şi e-leaning, podcasturi, liste de discuţii şi forumuri, fluxuri RSS, reţelele sociale, wikiuri, cărţi, colegii de breaslă, pasionaţi, grupuri de utilizatori, etc.
Subsecţionarea internă se face prin propunerea tematicii adesea punctual, urmată de acţiuni vitale şi de învitaţia de a aprofunda prin alte resurse complementat cu poveşti reale. Poveştile reale par a fi sarea şi piperul întregului document pentru că dau dimensiunea concretă a modului cum se reflectă tematica abordată în viaţa de zi cu zi.
Mulţi dintre dumneavoastră vor spune: da, dar asta merge la americani nu la noi... Vestea bună este că utilizăm aceleaşi tehnologii iar problemele sunt de aceeaşi natură. Problema este că foarte mulţi dintre noi trebuie să recupereze rapid. Acest document chiar ajută să se înţeleagă funcţia tehnologiilor utilizate în bibliotecă. În acest punct simt nevoia să amintesc capitolul special intitulat Comunicare şi parteneriate unde sunt date cîteva repere pentru:
-
Discutarea tehnologiei cu factorii de răspundere ai bibliotecii
-
Colaborarea efectivă cu alte biblioteci şi parteneri
-
Cum pot bibliotecile dezvolta parteneriate colaborative
-
Deci... cu ce bunuri de valoare, resurse şi atribute participă în parteneriat?
O altă problemă importantă mi s-a părut şi Cum să-ţi construieşti o echipă de tehnicieni. Motivaţia pentru această problemă mi se pare de o importanţă absolută şi pentru mediul biblioteconomic românesc:
-
Sunt o grămadă de lucruri care nu le ştii despre tehnologie,
-
Sunt o grămadă de lucruri pe care nu le ştii despre comunitatea utilizatorilor,
-
Sunt o grămadă de lucruri pe care nu le ştii despre biblioteca ta,
-
Ai nevoie de evanghelişti (propovăduitori ai avantajelor în cazul nostru specialiştii).
Ce-aş
mai adăuga este că materialul
este licenţiat prin Creative Commons 3.0 şi poate fi făcut
cunoscut şi remixat după necesităţi. Astfel, vă invit dragi
colegi să citiţi, să traduceţi, să trimiteţi la prieteni, cunoştinţe şi
să publicaţi mini-ghiduri pentru biblioteca dumneavoastră, pentru
comunitatea utilizatorilor şi mai ales pentru factorii decizionali.
Impresionaţii pozitiv pe toţi aceştia şi astfel veţi face parte
din marele zambet pe care o schimbare în bine îl aduce.
Nu închei înainte de a vă propune să parcurgeţi pe diagonală cuprinsul tradus al Reţetarului şi al instrumentului său însoţitor – kitul de planificare a succesului
Planificarea şi luarea deciziilor
Introducere în tehnologia proceselor de planificare
Factorii decizionali cheie
Evaluarea tehnologică
Planuri strategice şi tehnologice
Construirea unei echipe tehnice
Costurile şi beneficiile tehnologiei
Total Cost of Ownership (TCO)
Metrică şi evaluare
Evoluţia în pas cu tehnologia
Instrumente
Comunicare şi parteneriate
Bazele comunicării tehnice
Discuţii cu pasionaţii de tehnologie
Discuţii cu atehnicii
Discutarea tehnologiei cu factorii de răspundere ai bibliotecii
Colaborarea efectivă cu alte biblioteci şi parteneri
Cum pot bibliotecile dezvolta parteneriate colaborative
Deci... cu ce bunuri de valoare, resurse şi atribute participă în parteneriat?
Instrumente
Achiziţia şi instalarea tehnologiilor
Achiziţia tehnologiei
De ce să planifici cu grijă achiziţiile mari
Selectarea furnizorilor şi managementul
Strategiile de achiziţii cooperative
Standardizarea propriei infrastructuri IT
Achiziţionarea computerelor recondiţionate
Computere şi alte echipamente în leasing
Achiziţionarea de hardware şi software
Garanţie şi planuri de servisare
Cum să-ţi standardizezi propria infrastructură IT
Instalare şi dezvoltare tehnologică
Clonarea discurilor în biblioteci
Instalarea unor computere noi
Instalarea softwareului şi aplicarea corecţiilor
Instrumente
Întreţinerea şi susţinerea tehnologiei
Managementul Biroului de Asistenţă
Introducerea în managementul Biroului de Asistenţă al Bibliotecii
Software de Gestiune la Distanţă
Software pentru Biroul de Asistenţă
Politici şi proceduri pentru Biroul de Asistenţă
Angajarea specialiştilor calificaţi
Evaluarea resurselor IT
Reutilizarea, reciclarea şi înlocuirea computerelor depăşite
Cinci moduri de abordare cu respect a vechiului tău computer
Extinderea duratei de viaţă a computerului tău
Scapă de responsabilitatea computerelor vechi
Înlocuirea şi actualizarea tehnologiei
Instrumente
Reţelistică şi securitate
Firewall-uri şi securitatea reţelei
Introducere în securitatea reţelei
Identificarea responsabilităţilor şi Riscurilor în reţeaua proprie
Crearea de politici de securitate
Selectarea şi configurarea unui firewall
Reţelistică
Introducere la broadband şi WAN-uri
Monitorizarea performanţei reţelei proprii
Acces internet şi furnizorii de servicii internet
WAN (interconectarea filialelor)
Managementul lăţimii de bandă
Instrumente
Inovarea
Software-ul open-source şi liber în biblioteci
Jocurile în biblioteci
Instrumente colaborative
Instrumente
Kitul
de planificare a succesului
-
Planificarea şi luarea deciziilor
Evaluarea competenţelor tehnice privind lucrul cu computerele
Instrumentul de planificare tehnologic în şase paşi
Referinţă rapidă: Ce trebuie să ştii despre actorii decizionali ?
Care sunt unii actori decizionali ?
Lista de evaluare a tehnicii
10 reguli pentru construirea şi managementul echipei tehnice
Elaborarea unui buget tehnic – graficul ideilor în acţiune
Total Cost of Ownership (TCO)/Total Value of Ownership (TVO) – întrebările pe care ar trebui puse
Locuri unde poţi învăţa despre tehnologie
-
Comunicare şi parteneriat
Strângerea relaţiilor cu pasionaţii tăi de tehnologie
Posibile resurse şi instrumente pentru stabilirea unei colaborări interbibliotecare
Graficul partenerilor compatibili cu bibliotecile
Ce trebuie luat în considerare în cazul unui proces colaborativ
Tehnici şi indicii pentru crearea unor colaborări puternice
Zece exemple de proiecte colaborative de succes
-
Achiziţionarea şi instalarea tehnologiei
TechAtlas: Opţiunile de planificare tehnologică pentru biblioteci
Indicii şi indicaţii pentru a face achiziţii în cunoştinţă de cauză
Folosirea computerelor mai vechi – Lucruri de luat în considerare
Instrumente şi tehnici de instalare a softwareului de protecţie al discurilor
Graficul softwareului pentru utilizatori
Câteva reguli E-Rate1 pentru produsele şi serviciile eligibile
Întreţinerea balanţei Operaţiuni/Costuri: Computere fără software de blocare şi de protecţie al discurilor
Zece paşi pentru a avea succes în lucrul cu furnizorii
Mic ghid de achiziţii colaborative
Cum să examinezi un acord de custodie
Lista de achiziţii hardware
Lista de achiziţii software
Opt ponturi inteligente pentru standardizarea echipamentului
Ghid pentru clonarea discului
Instalarea computerelor noi – ce trebuie întebat şi de ce
-
Întreţinerea şi susţinerea tehnologiei
Foaia de evaluare a suportului tehnologic pentru biblioteci
Opţiuni software pentru Biroul de Asistenţă
Prelungirea timpului de exploatare al computerelor – Instrumente şi indicii
Scoaterea din uz al computerelor uşor şi în siguranţă – referinţă rapidă
Inventarul hardware şi software
Politici tehnologice, planuri şi proceduri
Informaţii de contact pentru sprijin tehnologic
Note pentru depanare
Proceduri de depanare la start
Paşi pentru depanarea software
Paşii pentru depanarea conectării la internet
Rezolvarea problemelor legate de imprimanta în reţea
-
Reţeaua şi securitatea
Conectaţi pentru succes: un instrument pentru înţelegerea reţelei wireless
Graficul opţiunilor legate de wireless
Lista rapidă pentru setarea politicilor de acces în reţeaua wireless
Unde şi cum să descoperi vulnerabilităţile
O scurtă privire asupra Firewall-urilor
Definirea metricilor de performanţă ale reţelei
Zece factori care trebuie luaţi în considerare când evaluezi furnizorii de servicii de telecomunicaţii
Tehnici de gestionare a lungimii de bandă – Indicii şi acţiuni
Inventarul reţelei
-
Inovare
Ce ai nevoie pentru a fi focalizat pe viitor
Graficul intrumentelor colaborative
Cinsprezece modalităţi pentru o utilizare eficace a instrumentelor web 2.0
1Program american de achiziţii la preţ redus utilizat de scolile şi bibliotecile din America