reprezentare logo Kosson

the_joy_of_computing_small.jpgBucuria de a lucra cu computerele

Planificarea succesului [link]

Acest ghid este dedicat bibliotecarilor suprasolicitaţi şi aduce spre cunoaştere cele mai importante lucruri care privesc cele mai bune practici pentru elaborarea, construirea şi gestionarea tehnologiei computerelor din biblioteca proprie. De fapt, documentul este în sine intitulat „cartea de bucate” a bibliotecarului sau poate mai degrabă „reţetarul” bibliotecarului confruntat cu tehnologia. Consider că este un material foarte, foarte util pentru că şi bibliotecarii români trebuie să ţină pasul şi să înţeleagă faptul că viitorul este în strânsă legătură de folosirea intensivă a tehnicii de calcul. Acest reţetar este rezultatul lucrului colaborativ al peste 235 de bibliotecari din Statele Unite, ceea ce în sine îl face un document de o deosebită importanţă dovedind că acolo unde se doreşte şi este util se poate colabora pentru binele comun al breslei. În fine, numai exemple demne de urmat şi nu de meditat pe marginea lor după reţeta binecunoscută: „uite cum fac alţii” :D.

Reţetarul este organizat pe şase segmente cheie care pot fi abordate individual în funcţie de gradul de interes pe care-l manifestă cititorul:

  • Planificarea şi luarea deciziilor,

  • Comunicare şi parteneriate,

  • Achiziţia şi instalarea tehnologiilor,

  • Întreţinerea şi susţinerea tehnologiei,

  • Reţelistică şi securitate,

  • Inovarea

 

La o trecere rapidă prin documentul pe care vi-l recomand cu cea mai mare căldură ar trebui să dăm atenţie în primul rând la întrebarea De ce să elaborăm un plan tehnologic ? Răspunsul, pe scurt vine din dorinţa de a evita risipa de timp şi resurse şi uneori de a duplica eforturile în cazul lucrului colaborativ. Da, acest document pune un accent deosebit şi pe lucrul colaborativ, el însuşi fiind o dovadă vie a ce se poate înfăptui cu dorinţa de a schimba ceva şi puterea pe care libertatea de comunicare ţi-o oferă. Complementar se oferă modelul de elaborare al unui Buget pentru tehnologie şi Locurile de unde poţi să te informezi privind tehnologiile: reviste, bloguri, siteuri, conferinţe, instruire, webinare şi e-leaning, podcasturi, liste de discuţii şi forumuri, fluxuri RSS, reţelele sociale, wikiuri, cărţi, colegii de breaslă, pasionaţi, grupuri de utilizatori, etc.

Subsecţionarea internă se face prin propunerea tematicii adesea punctual, urmată de acţiuni vitale şi de învitaţia de a aprofunda prin alte resurse complementat cu poveşti reale. Poveştile reale par a fi sarea şi piperul întregului document pentru că dau dimensiunea concretă a modului cum se reflectă tematica abordată în viaţa de zi cu zi.

Mulţi dintre dumneavoastră vor spune: da, dar asta merge la americani nu la noi... Vestea bună este că utilizăm aceleaşi tehnologii iar problemele sunt de aceeaşi natură. Problema este că foarte mulţi dintre noi trebuie să recupereze rapid. Acest document chiar ajută să se înţeleagă funcţia tehnologiilor utilizate în bibliotecă. În acest punct simt nevoia să amintesc capitolul special intitulat Comunicare şi parteneriate unde sunt date cîteva repere pentru:

  • Discutarea tehnologiei cu factorii de răspundere ai bibliotecii

  • Colaborarea efectivă cu alte biblioteci şi parteneri

  • Cum pot bibliotecile dezvolta parteneriate colaborative

  • Deci... cu ce bunuri de valoare, resurse şi atribute participă în parteneriat?

O altă problemă importantă mi s-a părut şi Cum să-ţi construieşti o echipă de tehnicieni. Motivaţia pentru această problemă mi se pare de o importanţă absolută şi pentru mediul biblioteconomic românesc:

  • Sunt o grămadă de lucruri care nu le ştii despre tehnologie,

  • Sunt o grămadă de lucruri pe care nu le ştii despre comunitatea utilizatorilor,

  • Sunt o grămadă de lucruri pe care nu le ştii despre biblioteca ta,

  • Ai nevoie de evanghelişti (propovăduitori ai avantajelor în cazul nostru specialiştii).

Ce-aş mai adăuga este că materialul este licenţiat prin Creative Commons 3.0 şi poate fi făcut cunoscut şi remixat după necesităţi. Astfel, vă invit dragi colegi să citiţi, să traduceţi, să trimiteţi la prieteni, cunoştinţe şi să publicaţi mini-ghiduri pentru biblioteca dumneavoastră, pentru comunitatea utilizatorilor şi mai ales pentru factorii decizionali. Impresionaţii pozitiv pe toţi aceştia şi astfel veţi face parte din marele zambet pe care o schimbare în bine îl aduce.

Nu închei înainte de a vă propune să parcurgeţi pe diagonală cuprinsul tradus al Reţetarului şi al instrumentului său însoţitor – kitul de planificare a succesului


Planificarea şi luarea deciziilor

Introducere în tehnologia proceselor de planificare

Factorii decizionali cheie

Evaluarea tehnologică

Planuri strategice şi tehnologice

Construirea unei echipe tehnice

Costurile şi beneficiile tehnologiei

Total Cost of Ownership (TCO)

Metrică şi evaluare

Evoluţia în pas cu tehnologia

Instrumente


Comunicare şi parteneriate

Bazele comunicării tehnice

Discuţii cu pasionaţii de tehnologie

Discuţii cu atehnicii

Discutarea tehnologiei cu factorii de răspundere ai bibliotecii

Colaborarea efectivă cu alte biblioteci şi parteneri

Cum pot bibliotecile dezvolta parteneriate colaborative

Deci... cu ce bunuri de valoare, resurse şi atribute participă în parteneriat?

Instrumente


Achiziţia şi instalarea tehnologiilor

Achiziţia tehnologiei

De ce să planifici cu grijă achiziţiile mari

Selectarea furnizorilor şi managementul

Strategiile de achiziţii cooperative

Standardizarea propriei infrastructuri IT

Achiziţionarea computerelor recondiţionate

Computere şi alte echipamente în leasing

Achiziţionarea de hardware şi software

Garanţie şi planuri de servisare

Cum să-ţi standardizezi propria infrastructură IT

Instalare şi dezvoltare tehnologică

Clonarea discurilor în biblioteci

Instalarea unor computere noi

Instalarea softwareului şi aplicarea corecţiilor

Instrumente


Întreţinerea şi susţinerea tehnologiei

Managementul Biroului de Asistenţă

Introducerea în managementul Biroului de Asistenţă al Bibliotecii

Software de Gestiune la Distanţă

Software pentru Biroul de Asistenţă

Politici şi proceduri pentru Biroul de Asistenţă

Angajarea specialiştilor calificaţi

Evaluarea resurselor IT

Reutilizarea, reciclarea şi înlocuirea computerelor depăşite

Cinci moduri de abordare cu respect a vechiului tău computer

Extinderea duratei de viaţă a computerului tău

Scapă de responsabilitatea computerelor vechi

Înlocuirea şi actualizarea tehnologiei

Instrumente


Reţelistică şi securitate

Firewall-uri şi securitatea reţelei

Introducere în securitatea reţelei

Identificarea responsabilităţilor şi Riscurilor în reţeaua proprie

Crearea de politici de securitate

Selectarea şi configurarea unui firewall

Reţelistică

Introducere la broadband şi WAN-uri

Monitorizarea performanţei reţelei proprii

Acces internet şi furnizorii de servicii internet

WAN (interconectarea filialelor)

Managementul lăţimii de bandă

Instrumente


Inovarea

Software-ul open-source şi liber în biblioteci

Jocurile în biblioteci

Instrumente colaborative

Instrumente

 toolkit_small.jpg

Kitul de planificare a succesului

  1. Planificarea şi luarea deciziilor

Evaluarea competenţelor tehnice privind lucrul cu computerele

Instrumentul de planificare tehnologic în şase paşi

Referinţă rapidă: Ce trebuie să ştii despre actorii decizionali ?

Care sunt unii actori decizionali ?

Lista de evaluare a tehnicii

10 reguli pentru construirea şi managementul echipei tehnice

Elaborarea unui buget tehnic – graficul ideilor în acţiune

Total Cost of Ownership (TCO)/Total Value of Ownership (TVO) – întrebările pe care ar trebui puse

Locuri unde poţi învăţa despre tehnologie


  1. Comunicare şi parteneriat

Strângerea relaţiilor cu pasionaţii tăi de tehnologie

Posibile resurse şi instrumente pentru stabilirea unei colaborări interbibliotecare

Graficul partenerilor compatibili cu bibliotecile

Ce trebuie luat în considerare în cazul unui proces colaborativ

Tehnici şi indicii pentru crearea unor colaborări puternice

Zece exemple de proiecte colaborative de succes


  1. Achiziţionarea şi instalarea tehnologiei

TechAtlas: Opţiunile de planificare tehnologică pentru biblioteci

Indicii şi indicaţii pentru a face achiziţii în cunoştinţă de cauză

Folosirea computerelor mai vechi – Lucruri de luat în considerare

Instrumente şi tehnici de instalare a softwareului de protecţie al discurilor

Graficul softwareului pentru utilizatori

Câteva reguli E-Rate1 pentru produsele şi serviciile eligibile

Întreţinerea balanţei Operaţiuni/Costuri: Computere fără software de blocare şi de protecţie al discurilor

Zece paşi pentru a avea succes în lucrul cu furnizorii

Mic ghid de achiziţii colaborative

Cum să examinezi un acord de custodie

Lista de achiziţii hardware

Lista de achiziţii software

Opt ponturi inteligente pentru standardizarea echipamentului

Ghid pentru clonarea discului

Instalarea computerelor noi – ce trebuie întebat şi de ce


  1. Întreţinerea şi susţinerea tehnologiei

Foaia de evaluare a suportului tehnologic pentru biblioteci

Opţiuni software pentru Biroul de Asistenţă

Prelungirea timpului de exploatare al computerelor – Instrumente şi indicii

Scoaterea din uz al computerelor uşor şi în siguranţă – referinţă rapidă

Inventarul hardware şi software

Politici tehnologice, planuri şi proceduri

Informaţii de contact pentru sprijin tehnologic

Note pentru depanare

Proceduri de depanare la start

Paşi pentru depanarea software

Paşii pentru depanarea conectării la internet

Rezolvarea problemelor legate de imprimanta în reţea


  1. Reţeaua şi securitatea

Conectaţi pentru succes: un instrument pentru înţelegerea reţelei wireless

Graficul opţiunilor legate de wireless

Lista rapidă pentru setarea politicilor de acces în reţeaua wireless

Unde şi cum să descoperi vulnerabilităţile

O scurtă privire asupra Firewall-urilor

Definirea metricilor de performanţă ale reţelei

Zece factori care trebuie luaţi în considerare când evaluezi furnizorii de servicii de telecomunicaţii

Tehnici de gestionare a lungimii de bandă – Indicii şi acţiuni

Inventarul reţelei


  1. Inovare

Ce ai nevoie pentru a fi focalizat pe viitor

Graficul intrumentelor colaborative

Cinsprezece modalităţi pentru o utilizare eficace a instrumentelor web 2.0

 

1Program american de achiziţii la preţ redus utilizat de scolile şi bibliotecile din America