reprezentare logo Kosson

9 by dacit on Sketchfab

Universitatea Tehnică din Cluj în colaborare cu Muzeul Național de Istorie al Transilvaniei, Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva și Universitatea „Babeș Bolyai” au realizat o colecție de obiecte tridimensionale. Acestea au fost agregate în colecțiile Europeana de agregatorul local, Biblioteca Județeană.

Contributii3DClujUniversitateaTehnicaEuropeana

Proiectul are drept obiectiv scanarea, restaurarea digitală și contextualizarea monumentelor dacice din Munții Orăștiei care sunt patrimoniu al UNESCO.

Acest proiect este intitulat „Când viaţa cotidiană antică devine patrimoniu UNESCO. Scanarea, restaurarea digitală şi contextualizarea artefactelor dacice din Munții Orăștiei”, a fost finanțat cu fonduri nerambursabile în valoare de 4.188.423,25 lei, echivalentul a 943.232,35 euro și s-a desfășurat pe o perioadă de 19 luni. Proiectul s-a încheiat pe 31.08.2016. Proiectul s-a încheiat pe 31.08.2016. Proiectul a fost finanţat printr-un grant oferit de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia - http://eeagrants.org

Site-ul proiectului poate fi accesat la http://www.dacit.utcluj.ro/.

Catalogul obiectelor tridimensionale poate fi consultat la http://www.dacit.utcluj.ro/scandb/?page=scandb#/models/en

La momentul scrierii acestui articol, baza conține 531 de obiecte digitizate. Fiecare obiect are atașată o descriere în română și în limba engleză. De poate descărca și un fișier PDF care este o reprezentare a obiectului tridimensional, dar nu are o utilitate prea mare. Obiectele pot fi vizualizate și cu ochelari speciali, fiind disponibilă o setare în acest sens. Obiectele poată fiecare marca licenței deschise Creative Commons BY-NC-ND. Fiecare pagină poartă o marcă înregistrată „© 2015 SysTegra”, nefiind clar dacă aceaastă marcă este aplicată pagnii sau tehnologiei folosite pentru securizare. Obiectele 3D sunt inaccesibile pentru uz personal. PDF-urile pe care le poți descărca par să indice faptul că includ și obiectul tridimensional, dar pe sistemele Linux acesta nu poate fi vizualizat.Exemplu Obiect 3D în DACIT

Întregul catalog poate fi descărcat de la următorul link: http://www.fonduri-patrimoniu.ro/Files/Catalog-101.pdf

CatalogDACIT

Piesele pot fi vizualizate și pe Sketchfab ceea ce dă o dimensiune mult lărgită a accesului: https://sketchfab.com/dacit

Proiectul și-a propus:

  • Digitizarea a 500 de artefacte reprezentative pentru patrimoniul dacic în vederea promovării acestora la nivel internațional;
  • Conversia modelelor 3D digitizate în format compatibil cu platforma Europeană;
  • Sistematizarea informației istorice și arheologice pentru artefactele digitizate în vederea creării setului de metadate necesar implementării - European Data Model (EDM);
  • Alcătuirea unei baze de date cu artefactele scanate în vederea integrării lor în platforma Europeana;
  • Realizarea unui muzeu virtual online 3D dedicat civilizației dacice din Munții Orăștiei;
  • Reconstituirea digitală a unor monumente și artefacte dacice din Munții Orăștiei;
  • Înființarea  a  două  spații  expoziționale  multimedia  capabile  să  găzduiască expoziții mixte: real/virtual;
  • Realizarea unui catalog care să cuprinde produsele culturale dezvoltate în cadrul proiectului;
  • Crearea aplicaților de realitate virtuală și augmentată care vor fi utilizate în spațiile expoziționale nou înființate la parteneri;
  • Website-ul proiectului și găzduirea acestuia;
  • Dezvoltarea de noi capacități de digitizare.

CandviatacotidianaAnticadevine

Proiectul este unul ambițios și si-a mai propus realizarea următoarelor:

  • Muzeu virtual disponibil online;
  • Reconstituirea digitală a unor locuinţe şi anexe, ateliere, temple și fortificaţii dacice din Munţii Orăştiei: 30 de monumente
  • Două spații expoziționale complet utilate, atât pentru prezentarea artefactelor reale, cât și a celor virtuale;
  • Un catalog al pieselor reale şi virtuale, precum şi reconstituiri ale cetăţilor dacice, vizibile în format normal sau anaglyph (cu ochelari 3D);
  • Aplicaţii multimedia dezvoltate pentru echipamentele care vor alcătui inventarul celor două spații expoziționale: minimum trei tururi virtuale, minimum trei aplicaţii interactive pentru Microsoft table, minimum o aplicaţie de realitate augmentată pentru dispozitive smart care rulează platforma Android, minimum două aplicaţii de realitate virtuală cu posibilităţi de vizualizare stereo;

Câteva informații aici: http://www.utcluj.ro/media/notices/2016/scanare_3D.pdf

Acest proiect este deosebit prin noutatea pe care o aduce și prin realizările de excepție. Sper să existe și un plan de prezervare digitală a obiectelor și cred că intrarea în Europeana va impune un acest pas suplimentar.

[SURSA]