reprezentare logo Kosson

Se apropie Conferința IFLA cu numărul 77 și mi-a fost semnalată lucrarea Angelei Repanovici privind „Educația și instruirea pentru managerii depozitelor digitale”, care a primit acceptul pentru a fi prezentată la secțiunea Educație și instruire pe firul 217 - Educație pentru prelucrarea digitală (Education for digital curation). {sharethis}

Dincolo de aspectele pur tehnice ale lucrării (conturarea cadrului colecțiilor digitale care necesită forme noi de management) trebuie spus că, de fapt, aceast articol este o invitație adresată specialiștilor din cele mari instituții de memorie să vină împreună pentru a găsi răspunsuri la aspectele ce țin de prelucrarea digitală a colecțiilor care sunt în continuă creștere, dar ale căror viitor nu li se poate desluși trendul. 

Lucrarea vine atașat unui studiu menit să identifice câteva tendințe în preferințele studenților de la inginerie și de la științele informării. Studiul mi-a atras atenția asupra unui aspect interesant ce privește calificările și abilitățile tehnice pe care specialiștii ar trebui să le prezinte provocărilor pe care aceste colecții le pun pe masa viitorului breslei. Cu adevărat aici pot întări și eu concluzia cum că specialiștii din breaslă au o slabă componentă tehnică în setul de bază al ocupațiilor lor.

Acest lucru poate fi interpretat ca pozitiv și ca negativ în același timp. Nu trebuie înregistrat ca o stare de fapt negativă. Este ceea ce există acum. Din nefericire, pe partea celor care sunt calificați și înzestrați cu abilități tehnice nu există dorința să devină manageri ai depozitelor digitale. Acest lucru îmi aduce aminte de studiul Almei Swan CALIFICARILE, ROLUL SI STRUCTURA CARIEREI PENTRU CERCETATORII DE DATE SI CUSTOZI: O EVALUARE A PRACTICILOR ACTUALE SI A NECESITATILOR VIITOARE (tradus aici în limba română), care a mai relevat un aspect important: cei care ajung să fie manageri ai depozitelor digitale ajung din necesitate sau accidental și nu ca un parcurs al unei linii de carieră.
Una peste alta, vă recomand să o citiți și să luați aminte la concluzii pentru a putea avea o posibilă bază de discuții viitoare.

Vă rog, dacă mai știți ceva de alte prezentări ale românilor de la IFLA, ar fi interesant de semnalat.

Abstract:

{xtypo_quote}
The need of an active and continuous partnership between the informational profile organizations, scientific community and general public must be ensured to the extent that it includes the user-guiding paradigm and researcher’s support as well. There are several important questions the future digital management is asking concerning the professional profile of those who will work in different specialized structures that are mandated to preserve cultural and scientific heritage: Which are the

core competencies going to be and based on which set of skills will they be built? How will these institutions look like? How will the frame look like and especially will there be a common area of knowledge exchange for those who manage considerable sized informational bodies? Which are the policies dedicated to informational management and knowledge requirements?

This research article will try to solve these questions by the objectives below:

  • Study concerning the state-of-art of the universities digital repositories;
  • Analysis of quality management in digital repositories procedures and development. Procedures of uploading, conservation, preservation and copyright legality implemented for digital deposits;
  • Analysis of staff competencies involved in digital repository management, manners of professional training for such personnel, existing Life Long Learning training offer.
  • Transilvania University proposal and students’ reaction about this new educational offer.


{/xtypo_quote}