reprezentare logo Kosson

Să ne imaginăm dragi colegi cam cum ar arăta propunerea lui Tim Berners-Lee, dacă acum am aplica drepturile de autor auxiliare. Ceea ce aveți mai jos este modelul propus la începutul anilor 90 ai secolului trecut pentru a dezvolta resurse electronice de informare în cadrul CERN.

ancilary Copyright New Information Model - este modelul propus de TBL și reprelucrat. Peste fiecare link intern care indica o relație, am aplicat un semn al copyright-ului pentru a indica absurditatea propunerilor drepturilor de autor auxiliare

Ar fi amuzant dacă nu puțin înspăimântător. Cum ar fi dacă pentru orice ai face în acest moment pe Internet să ți se ceară o taxă per link, per platformă sau per pachet de conținut. Ar fi cel puțin ca un nu cerc al iadului digital, dacă ar fi chiar considerată o astfel de aberație. Dar haideți să continuăm și în acest articol seria gândurilor pe marginea unor demersuri periculoase, dacă ar fi să ignorăm ridicolul.

Digital Single Market - Piața Unică Digitală

La data de 6 mai 2015, Comisia a adoptat „O strategie privind piața unică digitală pentru Europa (COM(2015) 192 final). Acest document este cel care inițiază eforturile de actualizare a cadrului european privind drepturile de autor. Toată tetavura este despre stabilirea cadrului unitar european privind drepturile de autor. În acest articol, explorăm mai departe câteva aspecte pe care le implică efectele adoptării drepturilor auxiliare - ancillary copyright.

Repercusiuni directe asupra Accesului Deschis

Tranziția către Științe Deschise nu se poate face fără reformarea cadrului european privind drepturile de autor.

Drepturile de autor auxiliare ar deveni o greutate în plus în ceea ce privește viitoarea evoluție a cercetării la nivel european. Vorbim deja de crearea și viitoarea operare a unui Cloud European de Cercetare, care va gestiona date și opere științifice într-o nouă paradigmă a deschiderii pe care Științile Deschise o propune. Ținta propusă chiar în luna mai a acestui an este de a avea Acces Deschis deplin la rezultatele de cercetare până în 2020.

Existența unor drepturi de autor auxiliare ar crea o nouă clasă de licențieri ceea ce ar genera cereri pe drepturi de autor pentru opere asupra cărora autorul păstrează drepturile așa cum este preprintul în cazul articolelor științifice în vreme ce articolul recenzat întră într-o colecție asupra căreia se exercită dreptrui de autor sau sui-generis (în cazul bazelor de date).

Implicațiile merg mai departe în ceea ce privește Exploatarea Textelor și Datelor (TDM - Text and Data Mining). Închipuiți-vă că pentru fiecare set de date ar trebui să cereți permisiunea pentru a-l exploata cu instrumente de prelucrare. Pentru asta ar trebui să obțineți o licență creatorului respectivului set de date. Dacă doriți să puneți cap-la-cap (să faceți ceea ce se cheamă meshing) seturi de date pentru că doriți să testați un model pe date reale, va trebui să obțineți tot atâtea licențe câte seturi de date țintiți. Este un model împovărător care nu conduce decât o politică limitativă și care împiedică orice progres real.

Repercusiuni asupra educației

Drepturile auxiliare vor adânci incertitudinile în ceea ce privește accesarea, utilizarea și reutilizarea conținutului. Nu numai asta, dar neclaritatea se va adânci în ceea ce privește scenariile de folosire și sau reutilizare a conținuturilor necesare. Excepțiile (http://oerpolicy.eu/oer-and-copyright-mapping-exempted-uses-in-europe/) vor părea a fi restrânse și mai mult și acest lucru nu va conduce decât la încetinirea ritmului în care tehnologia va juca un rol în elaborarea resurselor educaționale (http://www.communia-association.org/policy-papers/leveraging-copyright-in-support-of-education/).

Ecouri ale campaniei de culegere a contribuțiilor

Copyright 4 Creativity a organizat o campanie de culegere a contribuțiilor pentru consultarea europeană. Au fost colectate 2819 răspunsuri din care un procent de 96% de răspunsuri au indicat că urmându-se calea acordării unor drepturi auxiliare pentru trusturile de presă ori drepturi auxiliare cu extindere pentru toate editurile, va avea un impact negativ asupra tuturor celor din întreg lanțul de la utilizatori finali până la educație.

Open Media, organizația din spatele campaniei Save the Link, a adunat mai mult de 35.000 de semnături dintre care peste 9000 din Uniunea Europeană.

Concluzii

Privind retrospectiv la campaniile desfășurate online, la ceea ce s-a întâmplat în Spania și în Germania cu taxa Google, privind la răspunsurile celor care s-au implicat, se poate observa ușor faptul că nimeni nu dorește o nouă clasă pentru drepturi de autor care să afecteze iremediabil infrastructura de comunicare de care cu toții beneficiem și pentru care stimularea creativității este esențială. Istoric vorbind orice nouă modificare a cadrului de reglementare a drepturilor de autor la nivel european nu conduce decât la o și mai mare restrângere a libertăților necesare manifestărilor creative.

Tom Bells graph showing extension of U.S. copyright term over time ( sursa: Wikipedia )

Idealul drepturilor de autor este acela de a creea balansul corect pentru a proteja și stimula creativitatea și inovarea. Din nefericire, în ultimii 60 de ani ceea ce s-a putut remarca este o creștere continuă a restricțiilor, o continuă extindere a perioadelor de protecție (https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Term_Extension_Act) și mai nou introducerea unor drepturi asupra reprezentărilor digitizare a operelor aflate în domeniul public deja: http://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/06/digitising-public-domain-images-creates-a-new-copyright-germany/ sau http://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/04/wikimedia-art-database-violates-copyright-law-rules-sweden-supreme-court/

Persoane care militează pentru salvarea linkului

  • Communia
  • Initiative against an Ancillary Copyright (IGEL)
  • FixCopyright and Copyright 4 Creativity (C4C)
  • Creative Commons
  • Comisarul European Julia Reda

Campanii

Anexez și răspunsul trimis către Comisie: pdf Consultation Copyright 564d1499 585c 4cd6 b7ca ec0a0bdaf070 (80 KB)