reprezentare logo Kosson

Resurse Profesionale

Această secţiune îşi propune alcătuirea unui corp unitar de texte de maxim interes care privesc Ştiinţele Informării. Marea parte a textelor vor fi orientate către aspectul practic şi mai puţin pe cel teoretic. Prin această secţiune se doreşte impulsionarea practicienilor către abordarea noilor tehnici şi tehnologii.

Sibiul e un oraș care are darul de a ușura comunicarea indiferent câte grade sunt în termometru.
Săptâmâna care tocmai a trecut s-au desfășurat la Sibiu lucrările Congresului Societății pentru Studii Românești în cadrul căruia a existat o secțiune dedicată „Accesului la Informație în România Post-Comunistă: Biblioteci și Arhive. Lucrările secțiunii au fost găzduite de Biblioteca Județeană „Astra” Sibiu fiind moderate de Daniel Pennell (detalii privind programul la http://www.society4romanianstudies.org/conferences).
Au fost trei prezentări cu tot atâtea lucrări iar nota generală pe care conținutul acestora o indicau, cu precauție, aș putea spune că este una de optimism în ciuda realităților care înregistrează aspecte negative. De ce spun optimism? Pentru că am sentimentul că mai jos nu ar mai fi loc de cădere și că de fapt ne aflăm la moment de reconstrucție. Spun acest lucru cu rezerva că doar componentele breslei acționând articulat vor putea aduce tendințele crescătoare. În cazul domnului director Silviu Borș vom ruga pe dânsul să aducă mai multe detalii cu altă ocazie pentru că amănuntele și experiența domniei sale așa cum ne-a fost comunicată, merită un spațiu dedicat.

Add a comment

Ce este Cultura Informației?

Cultura informaţiei (eng. information literacy) înglobează un set de abilităţi privind: definirea clară a temei investigate, alegerea optimă a terminologiei care este în legătură cu tema cercetată, formularea strategiilor de căutare luând în considerare variatele surse de informare, analiza informaţiilor culese sub aspectul autorităţii, calităţii şi relevanţei, încorporarea acestora într-o manieră logică şi etică şi împărtăşirea rezultatelor cercetate prin intermediul canalelor de comunicare [Barbara Humes].

La ce ajută tutorialele în Cultura Informației?

Tutorialele în Cultura Informaţiei se constituie în instrumente de lucru utile pentru a investiga o temă, un subiect şi se adresează elevilor, studenţilor, profesorilor, cercetătorilor, în general.
Scopul principal pentru care au fost gândite a fost acela de a-i face pe utilizatorii de informaţii să îşi croiască un traseu clar în hăţişul informaţional, să ştie cum să-şi evalueze informaţiile descoperite, să realizeze că asimilarea de noi cunoştinţe este posibilă şi prin împărtăşirea rezultatelor cercetării.

Add a comment

A. Problematica Europeana

A.1. Ce este portalul europeana.eu ?

Biblioteca Digitală Europeană [www.europeana.eu] este deja bine cunoscută lumii intelectuale europene (sper că și publicului larg.)
Add a comment

De curând Communia - The European Thematic Network on the Digital Public Domain (Rețeaua Tematică Europeană privind Domeniul Public Digital) a publicat Raportul final prin care face câteva recomandări de mare importanță pentru noi ca specialiști. De ce importante? Pentru că Directivele Europene care vor apărea în viitor vor modela și cadrul legislativ românesc. Vă mai aduceți aminte de Manifestul Domeniului Public?
Traducerea o găsiți aici: http://www.publicdomainmanifesto.org/romanian

Vă invit să descărcați gratuit și cartea Domeniul Public Digital: fundamente pentru o cultură deschisă 
 
În continuare găsiți Recomandările (originalul la http://communia-project.eu/final-report/)
Add a comment

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 611 din 30 august 2011

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Institutul National al Patrimoniului devine agregator național

Add a comment

Angela Repanovici
Transilvania University of Brasov

Abstract:
The most comprehensive definition of a reference department was probably provided by the American researcher Bil Katz, more than thirty years ago: “The reference department is a question-answering service”. This definition is also valid nowadays, when the term of reference department is increasingly replaced by information department. One of the well-known “reference departments” may be deemed the traditional reference system, which is “Ask the Librarian” in which the user physically and personally refers to the librarian, soliciting this way the information necessary for him. In the context of society’s development, the library has to adapt and to reorient the services that it offers to the users. University libraries have updated and have permanently developed services, through the intermediary of the Web page, offering e-mail references.
The first step taken by Romanian libraries towards the Internet’s field consisted in implementing their own web pages. Mostly, this first innovation in the framework of the library-offered services generally provided “static” information, which did not call for permanent communication efforts from librarians. Great parts of the information displayed during that period were much as: history, about the library, organization, structure, schedule, management.
The article will present the international research results obtain from Romania and interpretation data, recommendations and how we are reporting to the others participants.
Date:
icon Romanian Reference Librarians - survey Nov 2011 (773.8 kB) Add a comment
Pentru a supraviețui și pentru a te dezvolta, pentru a putea lua decizii și rezolva problemele în orice aspect al vieții - personal, educațional și profesional, persoanele, comunitățile și națiunile au nevoie de informații despre sine după cum au nevoie despre mediul fizic și cel social. Această informație este disponibilă prin intermediul a trei procese: observație și experiment, conversație (cu alte persoane) și consultare (a instituțiilor de memorie). Competențele care permit acest lucru într-o manieră concretă și eficientă se numesc Cultura Informației și Media. {sharethis}

Cultura Informației și Media constă din cunoaștere, atitudini și suma tuturor abilităților necesare pentru a cunoaște când și care informație este necesară; unde și cum se obține informația; cum să o evaluezi în mod critic și cum să o organizezi din moment ce ai găsit-o, dar și cum să o folosești într-un mod etic. Conceptul se extinde dincolo de tehnologiile informației și a comunicării pentru a circumscrie învățarea, gândirea critică și abilitățile de interpretare dincolo de și între limitele profesionale și educaționale. Cultura Informației și Media include toate tipurile de resurse de informare: orală, tipărite și digitale. Add a comment

Guvernul României
Hotărâre nr. 1676 din 10/12/2008
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 855 din 19/12/2008
privind aprobarea Programului național pentru digitizarea resurselor culturale naționale şi crearea Bibliotecii Digitale a României

Add a comment

{xtypo_dropcap}A{/xtypo_dropcap}cest manual discută aspecte legale, sociale și tehnice ale datelor deschise.Poate fi folosit de oricine dar este în special conceput pentru cei care doresc să deschidă date. Discută despre de ce, ce anume și cum se deschid datele – de ce să deschizi, ce înseamnă deschis și cum să „deschizi” datele.
Pentru a începe, poate vrei să privești la Introducere. Poți naviga prin raport folosind Cuprinsul (vezi bara laterală).
Primim călduros observațiile cu privire la text și vom încorpora reacțiile pe măsură ce înaintăm. De asemenea acceptăm contribuții și sugestii pentru secțiuni adiționale și zone ce trebuiesc examinate. Add a comment

{xtypo_dropcap}O{/xtypo_dropcap} declarație a TUTUROR Academiilor din Europa

prezentată la o sesiune specială la care a participat Doamna Neelie Kroes, Vice-Președinte al Comisiei Europene, Comisar însărcinat cu Agenda Digitală
cu ocazia Adunării Generale ținută la Accademia Nazionale dei Lincei, Roma, 11-12 aprilie 2012{sharethis}
{xtypo_rounded2}
Către Știință Deschisă în secolul 21

Revoluția digitală face posibilă exercitarea dreptului de „a împărtăși descoperirile științifice și a beneficiilor pe care le aduc acestea", care este enunțat în Art. 27 a Declarației Universale a Drepturilor Omului, un principiu care a devenit normă obligatorie după cum este Art. 15 al Acordului Internațional privind Drepturile Economice, Sociale și Culturale din 1966. Declarația de la Berlin privind Accesul Deschis din 2003 a constituit un reper în ascensiunea unei miscări globale care se străduie să asigure acces mai larg la operele științifice. În Carta pentru Prezervarea Patrimoniului Digital din 2003, UNESCO a subliniat vulnerabilitatea oricărui material digital, incluzând rezultatele științifice, precum și necesitatea cooperării internaționale privind prezervarea pe termen lung.
Aceste provocări au fost întâmpinate cu politici dezvoltate de organizații la nivel internațional precum OECD, ESF, EuroHORC, ScienceEurope, LERU și altele. Comisia Europeană pledează pentru Acces Deschis în Agenda Digitală și a inclus câteva inițiative pilot în Programul Cadru 7. Comisia își propune în „Horizon 2020", succesorul lui PC7, ca toate rezultatele de cercetare să fie făcute disponibile și să fie accesibile tuturor.

Marile provocări ale secolului 21 transcend granițele după cum științele vor evolua din ce în ce mai mult la nivel global. O angajare puternică pentru deschiderea științelor din partea comunității științifice, așa cum o face ALLEA și Academiile Membre, precum și a finanțatorior științei așa cum este Comisia Europenă, vor stimula dezvoltarea științelor în interiorul și în afara Europei: Parteneriatul pentru Cunoaștere Globală, care este în curs de apariție, promite o mai eficientă partajare a datelor, amplificarea observațiilor, replicarea experimentelor, o mai bună testare a teoriilor și accelerarea inovației. Acest lucru va îmbunătăți transparența și integritatea întreprinderilor științifice.

ALLEA s-a străduit să conecteze cunoașterea și experiența Academiilor Membre la aceste dezbateri, subliniind universalitatea științei, accentuând dezirabilitatea pentru un acces mai echitabil într-o lume inegală economic și social în Europa și mai departe, a sprijinit dezvoltarea de infrastructuri de cercetare pan-europene și globale (care includ dezvoltarea acestor infrastructuri utilizate în mod tradițional de oamenii de știință din domeniile umaniste și al științelor sociale, de exemplu prin intermediul Europeana oferind acces la arhive, biblioteci și colecții publice și private), țintind către potențialul de a aduna interesele și părerile zonei de business și a societății civile pentru a adresa „Marile Provocări" și în general pentru a promova o abordare luminată și bazată pe fapte pentru a construi parteneriate public-private mai rafinate și mai inovative din punct de vedere social. Problemele asigurării unui acces permanent la rezultatele științifice (și echivalentele din domeniul umanist și al științelor sociale, precum și asigurarea utilizării și a re-utilizării datelor generate de instituțiile publice), promovarea împărtășirii beneficiilor prin o mai bună utilizare a oportunităților oferite de Accesul Deschis și abordările privind accesul deschis, noțiunea de „știință ca întreprindere publică" (cu implicații pentru zone diverse așa cum este comunicarea științifică, patentarea, educația și instruirea), și legătura dintre date și managementul publicațiilor, evaluarea performanțelor și comportamentul etic solid și responsabil al cercetării, au stat în centrul multor activități recente ale ALLEA.{/xtypo_rounded2} Add a comment

Biblioteca Digitală Europeană europeana.eu nu-și propune doar să ofere publicului larg un punct unic de acces la patrimoniul cultural european (vezi și postul anterior), ci și să ofere instituțiilor culturale, industriilor creative și chiar dezvoltatorilor individuali posibilitatea de a reutiliza metadatele pe care le acumulează (de unde și cerința de licențiere Creative Commons CC0 [„No rights reserved”]). Pentru aceasta, va expune aceste metadate sub formă de „date interconectate deschise” [Linked Open Data - LOD]. Semnificativ: sintagma „linked data” a fost propusă în 2006 de Tim Berners-Lee, „inventatorul” webului (vezi celebrele-i principii). Add a comment

Subcategorii

Aceasta este categoria unde veți putea găsi materiale din domeniul Culturii Informației.

Pentru că este nevoie de îndrumare la nivel de tutoriat, vă invităm să parcurgeți materialele propuse de colegii noștri.

Documentele relevante pentru Cultura Informației.

Rapoarte de activitate
Cursuri
Articole generale care privesc științele informației la nivel global.
Cadrul de reglementare a activităților breslei.

Legislația BAMG-urilor (Biblioteci, Arhive, Muzee, Galerii) din România. 

Legislație de bibliotecă pentru România.

Legislația arhivelor din România

Legislația aplicabilă muzeelor din România.

Acestă categorie conține acte emise de instituții ale Statului român care vin să completeze legislația primară pentru domeniu.

Vom aduce profilele de specialiști așa cum acestea sunt recunoscute la nivel național sub denumirea de standarde ocupaționale.

Profile de specialiști care lucrează în arhive.

Promovarea politicilor naționale, internaționale, la nivel asociativ și chiar instituționale - exemple de bune practici pentru biblioteci, arhive, muzee și galerii.

Aspecte practice care privesc activitatea de zi cu zi a breslei.

Membrii comunității sunt încurajați să folosească această categorie pentru a-și încadra articolele cu tematică dedicată.

Această secțiune va găzdui resurse dedicate celor care sunt obișnuiți să învețe cu ajutorul îndrumărilor filmate.

Această secțiune este dedicată practicii conservării paginilor web.